hur ska jag gå tillväga för hur jag ska kunna skapa egna plugins till mitt program? Idé: Sök efter zip i forumet. Eller cab. Använd någon utav de komprimeringsteknikerna och skapa ett plugin utifrån det. (Dvs. apa.zip = apa.plg) njao....jag förstår lite iallafall....jag ska testa mig fram lite med hjälp utav det du sa..och fattar jag mig inte på det..så frågar jag helt enkelt igen ;)... hmm har läst lite nu om ScriptControlen och som jag har uppfattat det så är det så att så fort man har laddat in ett script så kan man inte sedan ta bort den där ifrån under körning.....och så vill jag inte att det ska vara...man ska ju kunna byta "plugin" när man vill under körning.. Varför kan du inte det? Det är ju bara att ta ska du göra _riktiga_ pluggins så kan du göra följande:Plugins till sitt egna program?
som i tex winamp så kan man välja vilket plugin man vill ha för sitt VIS
i mitt fall så vill jag ladda in kod för en form
och jag vill att man ska kunna byta ut koden i formen
och även lägga till komponenter om det skulle behövas
exempel på hur jag menar:
laddar in klocka.plg så ska det visas en klocka i formuläret
laddar in apa.plg så ska det vara en bild på en apa i formuläretSv: Plugins till sitt egna program?
Bestäm sedan att default.script är standard-filen. Ha en ini-fil också där du bestämmer vilket script-språk som används (vbscript eller jscript). I default.script kan du sedan skriva vanligt vbscript etc. För att få scripten att fungera så får du skapa några klasser med funktioner som skall kunna användas och så använder du microsofts script control sak och stoppar in dem. Sedan kan du titta lite på metoderna etc. Resterande filer som du skall ha lägger du tillsammans med default.script i zip/cab filen.
Förstår du?Sv: Plugins till sitt egna program?
Sv: Plugins till sitt egna program?
Sv: Plugins till sitt egna program?
<code>
unload kontrollen
load kontrollen
</code>
så är den fullständigt tömd...Sv: Plugins till sitt egna program?
1) ändra din app till en "ACTIVE X EXE"
2) hitta någon fin kod som registrerar din app i ROT (Running Object Table , där ligger tex excel mm.)
3) gör dina plugins som vanliga exefiler
4) i "sub main" i dina pluggins så kan du hämta din HOST app ur ROT , och därmed få en referens till applikationen.
om den exponerar publika properties/metoder så kan du nu anropa dessa från din plugin...
5) låt din app scanna ett visst directory och starta alla exe filer i den mappen , lägg sedan alla dina plugin exe filer i den mappen ...
6) färtich , starta din host app..
det som händer när du startar är då:
1) din hostapp reggar sig i ROT
2) din hostapp startar alla plugin exefilerna
3) varje pluginexefil hämtar en instans av hostappen ur ROT
4) varje plugin kan prata med hostappen
//Roger