Hej, På fråga 1 svarar jag JA, på fråga 2 svarar jag NEJ. När du skriver session.abandon så dödas sessionen. IIS går då automatiskt till global.asa's session_onend() men då är allt redan tömt. Pelle min hjälte :-) tyvärr samma sak då - när det blir en timeout så frigörs hela sessionen så även i det fallet är det så. Vad är det egentligen du skall försöka komma fram till? Håller på med en community, och då har jag en sessionvariabel med idnr och en med användarnamn, och när sessionen tar slut så ska personen markeras som ej inloggad i databasen, om man inte valt logga ut. Du kommer få samma problem som jag haft med att visa aktiva användare - det är inte alla som triggas korrekt och jag kan bara konstatera att det är så. hittade denna artikel, vet inte om det kan vara något,Session_OnEnd och Session.Abandon
Triggas Session_OnEnd och jag skriver Session.Abandon?
Och, jag kommer väl fortfarande åt värdena i mina sessionvariabler inuti Session_OnEnd?
/RickardSv: Session_OnEnd och Session.Abandon
/PelleSv: Session_OnEnd och Session.Abandon
Om Session_OnEnd triggas av en sessiontimeout då? Ligger värdena kvar då?
Du skulle kunna använda dig av cookies istället - samt en transaktion i din tabell som matchas mot denna cookies. Då har de vid nästa påloggning av användaren åter kontroll med varandra...
Transaktioner och sånt har jag inte kommit till ännu...
Mitt förslag är att du skriver när användaren kommit in och blev aktiv. Sedan kan du även sätta en timestamp på när han/hon senast gjorde något - har en viss tid förflutit kan man anmoda att användaren inte längre är aktiv - jag skall undersöka detta vidare, och är det någon som har någon bra lösning så hör gärna av er!
http://www.asp101.com/articles/john/activeusers/active_users_2.asp