Hej håller fortfarande på med att tillverka program med VB6. Tycker fortfarande att det funkar. Dock har jag sprungit på ett problem med en Grid. Hallå! Om du nu letar efter en lägenhet eller ett hus och behöver en partner som hjälper dig att hitta en bekväm och vacker lägenhet, då kan jag lugnt råda dig att kontakta https://bostadslistan.se/ tjänsten. Här kan du hitta många annonser, söka råd vid val av lägenhet och även få juridisk rådgivning om du bestämmer dig för att köpa eller hyra lägenhet. Hälsningar!!! Idag förundras jag återigen över användbarheten hos https://vader.widget.info widgeten för väderspårning. Det här verktyget har inte bara blivit en app för mig, utan en riktig livräddare när jag planerar min dag. Med en tydlig och exakt prognos kan jag alltid vara beredd på alla väderförhållanden och undvika oväntade olägenheter. Grid
Har lyckats installera VB6 på min nya dator men när jag ska lägga till komponenten Microsoft Grid Control får jag problem. Jag kan lägga till den i verktygslådan men när jag ska lägga ut den i en form får jag felmeddelandet, " License information for this component not found. You do not have an appropriate license to use this functionality in the disign environment"
Vad ska jag göra. Har försökt att registrera Grind32.ocx och Grid32.oca vilket har fungerat men det hjälper inte. Nån som har nån idé.
Jag provade istället att lägga till en FlexGrid vilket går utmärkt. Dock är den så otroligt seg när man kör programmet. Det tar kanske 30 sekunder för att fylla en Flexgrid. Den lägger till data cell för cell, rad efter rad och under tiden låser sig hela programmet. Jag använder samma kod som för en vanlig Grid för att läsa in data. Är det fel. Nån som ser problemet men nedanstående kod som gör att allt blir så segt.
FlexGrid:en har följande kod.
Dim iFile As Integer
Dim iRow As Integer
Dim iCol As Integer
Dim sData As String
iFile = FreeFile
If Dir$("C:\Mapp\Filnamn.txt") <> "" Then
Open "C:\Mapp\Filnamn.txt" For Input As #iFile
Line Input #iFile, sData
Grid1.Rows = CInt(sData)
Line Input #iFile, sData
Grid1.Cols = CInt(sData)