Grafisk manual #1
Förord
Grafiska manualer, eller grafisk identitet som det heter på fackspråk, är något som stora som små företag använder sig av för att ge ett enhetligt och proffessionellt intryck. Denna kurs tar upp vilka de vanligaste elementen är i en grafisk manual.Innehåll
»»
»
»
»
»
Relaterade artiklar
» Grafisk manual #2
Element i en grafisk manual
• Logotyper• Symboler
• Färger
• Typografi
• Stilmallar/Trycksaker (del 2)
• Internet/intranät (del 2)
Detta är de vanligaste elementen i en GM, det förekommer fler men det är ganska ovanligt. Under den tiden jag var med i en arbetsgrupp som utvecklade Saab's grafiska manual tog vi även fram hur exempelvis mässmontrar och dekaler till bilar skulle se ut. Mycket av det anser jag kan klämmas in under "stilmallar".
Logotyper
logo,typ [-y´p] s. -en -er
sammanställning av bokstäver,
särsk. till firmanamn o.d.
Logotyper är något otroligt viktigt som skall göras med omsorg. Tänk på att det är inte bara utseendet som är viktigt med logotypen, det tekniska bakom måste vara korrekt för att den skall gå att använda i alla situationer.
Skapa din logotyp i ett vektorbaserat ritprogram, typ Adobe Illustrator eller Macromedia Freehand.
Jag har i detta fall valt att skapa ett företag som heter interactivity. Den tänkta webb adressen är www.ity.se.
Tänk på att välja ut PANTONE färger och motsvarigheten till CMYK och RGB till din logotyp.
De färger som jag har valt till logotypen är svart samt 'PANTONE© Coated 3308'.
Motsvarigheten i CMYK blir 100, 0, 60, 64 och i RGB 0.2%(0), 20.5%(52), 15.9%(40).
Hexadecimalt blir det #003428
Det kan förenkla ditt arbete med logotypen om du gör om den till banor när du skall modifiera den. Du måste hur som helst göra om den till banor när du är klar med den. Glöm inte att kerna bokstäverna, vanligen så kernas bokstäverna matematiskt. Detta kan skilja sig från den optiska uppfattningen ögat har av typsnittet.
Kerna ditt typsnitt så bokstäverna ligger med jämna mellanrum.
Den färdiga logotypen
Logotypen är ett varumärke och skall vara företagets grafiska ansikte.
Lite att tänka på med logotyper
Omvandla din logotyp till följande format:
• PMS (PANTONE©)
• CMYK (För fyrförgstryck)
• RGB (För webb/skärm)
• B/W (Svartvit)
Du bör även göra en inverterad version av din logotyp, om du tex vill lägga den på en färgad platta.
Symboler
sym,bol [-å´l] s. -en -er
sinnebild, tecken
Symboler kan klassas som en form av logotyp, en parallell sådan. En symbol bör ha en utformning som möjliggör att den kan användas i flera situationer. Då både ensam och tillsammans med logotypen. Om du nu väljer att göra en symbol så tänk på att även den kan bli en stor del av ditt varumärke.
För interactivity har jag skapat en mycket enkel symbol.
Jag rekomenderar att man skapar en variant där både symbolen och logotypen finns med
Här har jag lämnat symbolen öppen så den inte bryter flödet i texten.
Om du väljer att göra en symbol så bör du göra olika versioner av den, precis som med logotypen.
Regler för logotypen och symbolen
regel s. -n regler
föreskrift, norm; vana; sats som anger det
normala el. vanliga;
i el. som regel äv. i regeln i allmänhet
Att sätta upp regler för hur logotypen och symbolen skall användas är ett måste! Mitt personliga tycke är att logotypen skall få vara fri, dvs ha luft omkring sig. Det är utifrån den regeln som jag tecknar alla mina logotyper.
Nedan visas frizonen runt logotypen
(1 gemenhöjd)
I det här fallet gäller samma regel för logotypen med symbolen inkluderad.
För den föreslagna symbolen har jag satt upp följande regler
Som du ser så har jag även här lämnat en hel del luft runt circeln.
Att tänka på med regler!
• Träng inte ihop logotyp eller symbol med övrigt material, se till att det finns ordentligt med utrymme för att se dem.
• Skall du fälla in logotypen i en bild se till att göra ett urtag för den.
• Placera inte logotyp eller symbol i löpande text.
• Logotypen får aldrig återges beskuren eller förvrängd.
• Text, illustration, ord, vinjett, främmande logotyp, delvis eller annat grafiskt element, får inte gå in i, kombineras med eller placeras för nära logotypen.
Färger
färg s. -en -er
Färg är den del av den grafiska identiteten som är svårast att lyckas med. Delvis måste man hitta de färger som man anser passar företagets profil, men man måste även hitta färger som kan anses vara tidlösa och går att använda en lång tid framöver.
Färgerna skall användas som identitetselement vid produktion av allt material. Exempelvis broschyrer, annonser, utställningar, webb etc. Inga andra färger får användas.
För interactivity har jag valt 3 färger, du bör inte ha mer än 4. När du väljer de färger du skall ha, sätt gärna ihop dem på lite olika sätt för att se hur de kan användas. Här har jag skapat en kubisk variant.
Observera att de färger som du ser på skärmen oftast skiljer sig från dom du får när du trycker något. Skaffa en Pantone-sticka för att vara riktigt säker på vilka färger det är som du egentligen väljer.
Du bör även skapa en karta med lite olika skalor etc som beskriver hur färgerna kan användas.
Den svarta färgen har jag valt mest på grund av att den är bekväm. Svart går att använda överallt!
Den mörkgröna är till för att ge lite dynamik till de produkter som interactivity har. Den skall endast användas där något behöver lyftas fram. Exempelvis rubriker och ramar. Överallt där 'nota bene' kan appliceras.
Den grågröna färgen är till för 'block' material, dvs större massor som inte är av yttersta vikt. Den kan även beskrivas som en komplementfärg.
Lite att tänka på med färger
Papper har olika ytor samt sugförmågor, försök att få din produkt att efterlikna orginalfärgerna så mycket som det går. Ställ krav på tryckeriet!
Använd RGB eller de hexadecimala färvärderna när du skall göra presentationer för skärm, oavsätt om det handlar om interaktiva presentationer eller webb publikationer.
Typografi
typo,grafi [-i´] s. -n
utformning av trycksaker o.d.;
boktryckerikonst
För att skapa en enhetlig grafisk identitet räcker det inte med att vara konsekvent i hur man använder sin logotyp eller sina färger. Den stora massan av material utgörs oftast av text, med detta så följer att typografin är ett av de viktigaste elementen i en grafisk manual.
Att tänka på när du väljer typsnitt!
Välj sådana typsnitt som är någorlunda standardiserade. Det kan uppstå mycket strul annars!
De typsnitt du skall välja är till för rubriker och brödtext.
Jag kommer att ange valen för interactivity efter följande format:
produkt | rubrik/brödtext |
---|---|
Broschyrer, datablad | Arial, Georgia |
Inbjudningskort, program m m | Arial, Georgia |
Tidningar, annonser | Arial, Georgia |
Brevpapper, e-post | Arial/Helvetica, Times New Roman |
Visitkort, korrespondenskort | Arial/Helvetica, - |
Blanketter | Arial/Helvetica, Times New Roman |
OH-bilder | Arial/Helvetica, Helvetica/Verdana |
Tekniska handböcker | Arial/Helvetica, Arial/Helvetica |
Skyltprogram, hänvisningsskyltar | Helvetica, - |
Internet, intranät | Arial/Helvetica, Verdana |
Lek gärna lite med alternativen och gör lite olika uppställningar
Som du ser så är de typsnitt jag valt för rubriker klacklösa, de som skall användas till brödtext (löpande text) har klackar. Detta gör att det blir lättare att läsa större mängder text.
Exempel på typsnitt med klack är:
Palatino
Garamond familjen
Times New Roman (Alla Roman snitt)
0 Kommentarer