En introduktion till C-sharp - del 1
Förord
Dessa lektioner i C# är i första hand skrivna för att de med helt utan förkunskaper på ett lättfattligt och enkelt sätt skall få möjlighet att upptäcka styrkan med C# som språk.Innehåll
»»
Hello World
I och med lanseringen av visual studio .NET, kommer många begreppsvändningar inom programmeringen. De mest framträdande av dessa kommer gå under samlingsnamnet .NET och representeras i form av Visual Basic.NET, C++.NET, C#, ASP.NET och Jscript.NET. Som synes ovan är ett av språken som omfattas av den nya .NET strukturen C# (C sharp), vilket med sin uppbyggnad av klasser och objekt påminner en hel del om Java.
Dess struktur är nytänkande, men också till viss del hopplockad från andra programmeringsspråk, t.ex. C++, VB, Java och Cobol.
Den absolut viktigaste komponenten i sammanhanget heter .NET framework och innehåller grundstommen för .NET språken. Bland annat kompilatorer (vilka gör om programkoden till maskinspråk som kommunicerar direkt med datorn) för språken finns i denna programvara.
Har man redan .NET framework installerat på datorn, finns alla de byggstenar som krävs för att köra igång. Har man inte .NET framework installerat, kan man ladda ned det från Microsofts hemsida.
För att lära sig C# krävs i princip inga förkunskaper, men att ha god kännedom om Java och eller C++ är en klar fördel.
Som editor (program att skriva programkoden i) kan man inledningsvis använda sig av t.ex. Windows Anteckningar för att göra enklare program, för att sedan avancera till en editor anpassad för windowsformulär, kodbibliotek m.m. (t.ex. Visual Studio.NET beta)
Ett sådant ”enklare program” ämnar jag nu visa genom att gå igenom koden för det, inom de flesta programmeringsspråk, klassiska ”Hello World”.
Då C#, precis som jag nämnt ovan, arbetar objektorienterat, börjar vi med att öppna Windows Anteckningar och ange en s.k. class för att definiera det område vi arbetar med:
class HelloWorld
Sedan skriver vi in en klammer (eller i folkmun ”Måsvinge”) för att ange början på klassens underliggande kod:
{
Därefter skapar vi en metod i klassen. Denna startpunkt i den första classen kallas alltid för ”Main” och måste alltid anges som ”static”... ’Alltid’ är dock något som vi senare kommer tumma lite på.
public static void Main();
Vilket följs av ännu en klammer för att definiera var metodens kod börjar:
{
Ett objekt kan beskrivas som en samling information och funktioner som hör ihop.
Därför skall vi nu, för att demonstrera detta, skriva ut meddelande ”Hello World” på skärmen med hjälp av ett objekt:
System.Console.WriteLine(”Hello World”);
Sedan stänger vi metoden Main’s kodomfång genom ytterligare en klammer:
}
Vi avslutar så med att stänga klassen HelloWorld med en klammer:
}
Den färdiga koden ser nu ut som följer:
class HelloWorld
{
public static void Main();
{
System.Console.WriteLine(”Hello World”);
}
}
Vi spar sedan filen med ändelsen .CS i valfri katalog på hårddisken.
För att kompilera koden (vilket förutsätter att man har .NET framwork installerat), går man ut i DOS prompten, ställer sig i den katalog där man har lagt sin .CS fil och skriver följande:
C:\ Csc HelloWorld.cs <-- Vilket förutsätter att .cs filen ligger där.
Genom att göra detta kompileras koden med hjälp av CSharpCompiler (csc.exe) och medför att en exekverbar fil som heter HelloWorld.exe skapas. För att skapa en skarp fil som går att köra från maskiner utan .NET framework, måste man tyvärr ha Visual Studio .NET installerat och där använda sig av deployfunktionen. Dock, kan man nu klicka på sitt program och på så vis njuta av att ha konstruerat sitt första C# program.
Avslutningsvis
För att jag skall veta om kursen är bra eller om den måste skrivas om så rösta gärna här uppe till höger. Skicka gärna ett iMail om du vill kommentera något som är felaktigt eller du tycker borde förtydligas./Daniel Arvastsson
0 Kommentarer