Introduktion till Pascal - Del 02: Variabler 1/2
Förord
Variabler; den första grundstenen i Pascal-programmering. Variabler är lagringsplatser för olika typer av data och används i alla program som gör något annat än att bara skriva ut text. När jag satte mig för att skriva artikeln upptäckte jag att den blev väldigt lång, så jag har delat upp den i två delar. Det här är den första.Innehåll
»»
»
»
»
»
Relaterade artiklar
» Introduktion till Pascal - Del 01: Mitt första program» Introduktion till Pascal - Del 02: Variabler 2/2
Vad är en variabel?
En variabel är en lagringsplats för olika typer av data. En variabel kan till exempel ta emot data från en användare för att sedan skriva ut information på skärmen. Variabeln kan även skifta innehåll när som helst i programmet. Det finns variabler av ett flertal typer och vi ska gå igenom dem och deras användning i den här artikeln.
Skapa en variabel
För att skapa en variabel i Pascal används funktionen var utanför begin och end. Låt se ett kodexempel:
01: program Variabel;
02:
03: uses Crt;
04:
05: {$APPTYPE Console}
06:
07: var Tal1 : Integer; {skapar variablen Tal1}
08:
09: begin
10: Tal1 := 3;
11: Write(’Tal1 har värdet ’, Tal1);
12: ReadLn;
13: end.
Här skapar vi en variabel som vi döper till Tal1. Det sker på rad 7, utanför begin och end. Vi sätter variabeltypen till Integer, heltal. Mer om det lite senare. Vi sätter värdet till 3 på rad 10. Notera att man använder ”:=” för att tilldela variabeln ett värde, kolon följt av ett likhetstecken.
På rad 11 skriver vi ut värdet på variabeln med hjälp av Write funktionen. För att skilja en variabel från texten används kommatecken. Det innebär att om vi ska fortsätta skriva något efter variabelvärdet krävs ett komma till. Exempel:
WriteLn(’Tal1 har värdet ’, Tal1, ’ eller hur?’);
Skriva till en variabel
Nu blir det lite mer intressant, nu ska vi låta den som kör programmet skriva något till det. Exempelvis sitt namn.
01: program DittNamnOchAlder;
02:
03: uses Crt;
04:
05: {$APPTYPE Console}
06:
07: var Namn : String;
08: Alder : Integer;
09:
10: begin
11: Write(’Vad heter du?: ’);
12: ReadLn(Namn); {Användaren får fylla i sitt namn med hjälp av funktionen ReadLn}
13: Write(’Hur gammal är du?: ’);
14: ReadLn(Alder); {Användaren får fylla i sin ålder med hjälp av funktionen ReadLn}
15: WriteLn(’Du heter ’, Namn, ’ och är ’, Alder, ’år gammal.’);
16: ReadLn;
17: end.
På raderna 12 och 14 ser du hur vi med hjälp av ReadLn låter användaren mata in sitt namn och sin ålder som sedan hamnar i variablerna Namn och Alder.
Variabelnamn
Variabelnamn kan se ut på många olika sätt. Det bästa är att döpa variabeln till något som är så likt det den ska användas till som möjligt. Om du vill lagra ett namn i den så är det ju bättre om den heter just Namn och inte MarkeringsPenna.Ett tips är också att använda stora bokstäver för varje nytt ord för att göra den mer lättläst (om du nu har mer än ett ord till namn), exempel: EttLiteStorreTal.
Regler
En variabel kan bestå av tecknen A-Z, a-z, 0-9 och understreck (_).
Namnet får innehålla siffror men inte börja med en siffra.
Inga svenska tecken (å, ä, ö) eller mellanslag godkänns heller.
Variabelnamnet får inte vara detsamma som programnamnet.
Datatyper
Det finns en mängd olika datatyper, här är två tabeller; den ena innehåller heltalsvariabler och den andra flyttal.Heltal
Variabeltyp | Intervall | Storlek |
---|---|---|
ShortInt | -128 .. 127 | 8 bitar |
SmallInt | -32768 .. 32767 | 16 bitar |
Integer | -2147483648 .. 2147483647 | 32 bitar |
LongInt | -2147483648 .. 2147483647 | 32 bitar |
Byte | 0 .. 255 | 8 bitar |
Word | 0 .. 65535 | 16 bitar |
Flyttal
Variabeltyp | Intervall | Siffror | Storlek |
---|---|---|---|
Real | 2,9*10^-39 .. 1,7*10^38 | 11-12 | 48 bitar |
Single | 1,5*10^-48 .. 3,4*10^38 | 7-8 | 32 bitar |
Double | 5*10^-324 .. 1,7*10^308 | 15-16 | 64 bitar |
Extended | 3,4*10^-4932 .. 1,1*10^4932 | 19-20 | 80 bitar |
Vidare finns strängar (String) och tecken (Char). Char innehåller bara en enda bokstav eller en enda siffra.
Avslutning
Den här artikeln har gått igenom vad en variabel är och hur du läser och skriver ifrån den. Vi har sett vilka variabelnamn som är tillåtna och vilka som inte är det. Jag har också listat några datatyper. I nästa del kommer vi att fördjupa oss i variabler och även ta upp lite om konstanter, variablernas motsats. Dessutom kommer vi att titta på hur man kan blanda olika datatyper, exempelvis strängar och heltal.Feedback uppskattas väldigt mycket, så jag uppskattar om du skickar ett iMail med beröm eller tips på hur jag kan förbättra artikeln. Är det något du inte förstår i min text vill jag också veta det så att jag kan ändra på det.
Tack för denna gång!
daniel sjöström
den sista delen med en olika typer utav variabler tycker jag ser lite för advancerad ut för en nybörjare! det kan bero på den skarpa färgen. prova med ljusblå det brukar funka. i namn alder övningen kan man sätta in en extra ,' ', mellan ditt namn är och namnet. för att få resultatet: ditt namn är .... och du är .. år gammal.