Jag har flera poster i en tabell som jag vill skriva ut två per rad. Beroende på urvalet kan antalet poster bli allt mellan 1 till 20. Nedanstående kod fungerar fint om det finns jämt antal poster (2, 4, 6 osv) men funkar inte om antalet poster är udda (3, 5, 7 osv). Ett bra tips för framtiden är att skriva nåt mer utförligt än "...funkar inte om antalet poster är udda" (på vilket sätt funkar det inte? Får du något felmeddelande, blir det icke-välformaterad html, ser resultatet konstigt ut, hänger sig sidan? Underbart! Funkar klockrent. TACK! eller använda sig av floating div.Skriva ut två bilder per rad - problem vid udda antal poster
Någon som har en bra ide på hur man kan lösa detta? Tackar på förhand. Mvh, Kristian
<table>
<%
HÄMTA VIA SQL
Q = 1
WHILE NOT rs.EOF
IF Q = 1 THEN
Q = 2
%>
<tr>
<td> <%=rs("x")%> </td>
<%
ELSE
Q = 1
%>
<td> %=rs("x")%> </td>
</tr>
<%
END IF
rs.MoveNext
Wend
rs.Close
%>
</table>Sv: Skriva ut två bilder per rad - problem vid udda antal poster
I ditt fall tror jag följande snutt fixar det:
<table>
<%
HÄMTA VIA SQL
Q = 0 ' för att inte balla ur om vi får 0 rader
WHILE NOT rs.EOF
IF Q <> 2 THEN
Q = 2
%>
<tr>
<td> <%=rs("x")%> </td>
<%
ELSE
Q = 1
%>
<td> <%=rs("x")%> </td>
</tr>
<%
END IF
rs.MoveNext
Wend
rs.Close
If Q = 1 Then
%>
<td> </td></tr>
<%
End If
%>
</table>
Sv:Skriva ut två bilder per rad - problem vid udda antal poster
Passar på att förklara mitt problem som nu blev löst: Jag lyckades alltså inte göra en kod som klarade av att skriva ut informationen, om det inte alltid var två poster på sista raden. Slutade urvalet (rs) med en post på sista raden så blev det inget snyggt (sidan kunde inte ens visas i min webbläsare).Sv: Skriva ut två bilder per rad - problem vid udda antal poster
då slipper man mycket kod...