Hmm... Tjenare B1gT1m3! Jadå, visst kan man det. Typexemplet är ju Telias förr website. Den ändrade sidan till 1024x768 (om jag minns rätt). Nu tycker jag att du tar i lite väl mycket.. Nej, jag tycker inte jag tar i! Jo, men då antar jag att smaken är som baken, och att du istället skulle ha talat om att det går och hur man gör, om du nu hade suttit med den informationen.. > Jo, men då antar jag att smaken är som baken, >Vilket kräver ett browserigenkänningsskript vilket (oftast) leder till ytterligare frustration för användarna. >> Vilket kräver ett browserigenkänningsskript vilket (oftast) leder till ytterligare frustration för användarna. Ok. Jag orkar inte debattera mer i detta för övrigt ganska fåniga ämne, men hoppas bara på att man i fortsättningen lämnar valet av teknik till den som ska använda det, (vad är det som säger att han inte sitter bakom ett intranät med ENBART ie??), och i huvudsak svarar på frågan och hjälper personen i fråga på traven.. Jahaja...Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Kan man ändra på ett browserfönsters egenskaper, typ storlek eller scrollbars, när det redan är öppet?
Jag skulle nämligen vilja ha en viss storlek på fönstret oavsett yttre påverkan...
Tacksam för svar...Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Det var ett tag sedan! ;)
Kommer snart å ger din klass ett fet erbjudande! ;)
Självklart kan du ändra storleken på ett browserfönster..
Det är med DHTML du gör detta och du hittar exempel på www.w3schools.com!Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Resultatet var att deras kundtjänst blev nerringd och folk började säga upp sina Telia-Internet-abbonemang.
Så vill du förlora besökare är det en bra början!Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Det är klart man kan använda detta till annat än att bara ändra den för att sidan ska passa.. Tex, för effekter!
Har du ex en popup med en dold "avdelning" kan det vara snyggt att fälla ut den när du trycker på en knapp, istället för att det är ett stycke tomt utrymme..
Många användnings ändamål..Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Det finns naturligtvis alltid undantag, men jag föredrar helt klart när det är jag som användare som har kontrollen över mina applikationer (läs webläsarfönster).
Det går att göra hur mycket kul som helst med dHTML och JavaScript och andra prylar men min uppfattning är att i 90% av fallen förstör det mer än vad det ger.Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Det här är ett forum med tekniska frågor, inte ett forum där man vill ha tips på vad som gäller för att det ska vara häftigt eller för att så många som möjligt ska gilla det.. För det första vet du ju inte ens vad hans endamål var! Eller hur berest han är i ämnet avändarvänlighet och gränssnitt!Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Visst är den det. Men detta är inte bara en ren smakfråga utan även en funktionalitetsfråga och en teknikfråga.
> att du istället skulle ha talat om att det går
Det gjorde jag.
> och hur man gör, om du nu hade suttit med den informationen..
Jag satt inte inne med den informationen, men en snabb sökning på Google gav mig den. Och det visar sig att de olika webläsarna inte gör likadant. Vilket kräver ett browserigenkänningsskript vilket (oftast) leder till ytterligare frustration för användarna.
> Det här är ett forum med tekniska frågor, inte ett forum där man vill ha tips på vad som gäller för att det ska vara häftigt eller för att så många som möjligt ska gilla det..
Det är ofta man vill göra en sak men inte vet vilka efterverkningar det får. Att bara svara på frågan tycker jag är fel. Om man vet att frågeställningen kan ställa till problem så tycker jag det är bra att man som frågeställare får reda på det. Jag uppskattar iallafall att få reda på om en specifik lösning kommer att ställa till problem som jag inte tänkt på. Men smaken är kanske delad där också?
> För det första vet du ju inte ens vad hans endamål var!
Nej, eftersom att det inte skrevs i frågan. Sådant underlättar att man gör för att få ett så korrekt svar som möjligt.
> Eller hur berest han är i ämnet avändarvänlighet och gränssnitt!
Inte det heller nej. Men eftersom att B1gT1m3 "vilja ha en viss storlek på fönstret <b>oavsett</b> yttre påverkan" så antar jag att han inte är speciellt kunnig inom de områdena.Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Då undrar jag vad du använder för script som ställer till med frustration för en användare?!! Ett sådant script ska ju inte märkas, och gör det oftast inte heller..
>Det är ofta man vill göra en sak men inte vet vilka efterverkningar det får. Att bara svara på frågan tycker jag är fel. Om man vet att frågeställningen kan ställa till problem så tycker jag det är bra att man som frågeställare får reda på det. Jag uppskattar iallafall att få reda på om en specifik lösning kommer att ställa till problem som jag inte tänkt på. Men smaken är kanske delad där också?
Visst vill man väll även få reda på om det kan vara så att halva befolkningen inte kommer att KUNNA se det, eller kommer få deras dator att totalt lappa ihop, men att de VÄLJER att inte se det är väl något som många redan vet om, och som sagt så finns det väldigt många ändamål då detta han eftersträvar till och med kan vara väl till pass, istället för att då helt och hållet dissa det med ett svar som talar om hur dum i huvudet frågeställaren är som tror sig kunna använda en sådan grej och samtidigt ha kvar någon/några användare, det är då rakt inte din sak att tala om för honom.
>Nej, eftersom att det inte skrevs i frågan. Sådant underlättar att man gör för att få ett så korrekt svar som möjligt.
Ett korrekt svar kan nog de flesta här hålla med om att en VÄGLEDNING i rätt riktning kan vara, inte en total dissning bara för att du inte gillar det.
Men jag håller med, gäller det första sidan man kommer till, så som telias före detta loginsida för ADSL tillexempel, då skulle jag också skarpt avråda honom från att använda denna eller liknande metod. Men därmed inte sagt att det är det han ska använda det till, och därför dissa hans fråga totalt.
>>Eller hur berest han är i ämnet avändarvänlighet och gränssnitt!
>Inte det heller nej. Men eftersom att B1gT1m3 "vilja ha en viss storlek på fönstret oavsett yttre påverkan" så antar jag att han inte är speciellt kunnig inom de områdena.
Nu råkar det till och med vara så att jag känner personen i fråga väldigt väl, då han varit min lärare under några års tid. Och har hela tiden yrkat för användarvänlighet och lärt oss mycket om hur man finslipar på gränssnittet så att det ska bli så enkelt som möjligt att navigera så att till och med en moderat skulle klara det. Att han inte redan känner till vilken funktion han ska använda tyder ju ganska starkt på att han inte gjort det förut, och kanske till och med på att han inte kommer göra det mer än vid detta tillfälle, det tyder till och med på att han vet att det inte är nåt man använder alltför mycket och för att du ska kunna få en glimt om hur duktig människan är i det han gör så kan du ju kolla hans presentation.. Är någon eller några av staplarna inom programmeringsområdet på mer än en prick, då kan personen oftast ganska mycket, speciellt om personen i fråga har en ålder på över 20 år då personens förmåga att inte överskatta sig själv allt för mycket är lovligt dämpad gämfört med om personen hade varit mellan 10 och 18 år..
Därför anser jag att ett svar som inte framhävde din personliga syn lika mycket, utan snarar gav en väldigt objektiv syn på problemet och kanske till och med, som du säger på problem det kan ge, hade varit bättre till sin rätt än det svar du gav, som jag anser har en alldeles för stor anspelning på personliga åsikter.Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
> Då undrar jag vad du använder för script som ställer till med frustration för en användare?!! Ett sådant script ska ju inte märkas, och gör det oftast inte heller..
(Märk väl att jag skrev "oftast") Jag använder i princip inte sådana skript. Utom i vissa fall då det krävs för att fixa till en bugg i en <b>specifik</b> webläsare. Naturligtvis ska inte skriptet märkas men resultatet av skriptet gör det.
Många av de skript som används gör bara skillnad på IE och Netscape. Om jag använder en annan webläsare så kan det bli ett felaktigt resultat.
För att ett skript ska fungera så används HTTP_USER_AGENT. Detta förutsätter att klienten är samma som den utger sig för att vara, vilket inte alltid är fallet (Opera utger sig för att vara IE per default men stödjer inte samma saker (likadant iallafall)).
För att veta vilka webläsare som stödjer vad har många förlitat sig på browsercap.ini. Denna innehåller (iallafall inte när IE6 släpptes) inte IE6s information vilket kunde leda till att en site inte fungerade som den skulle. Problemet är likadant idag när fler och fler går över till Gecko-baserade läsare.
Dessa 3 problem kan göra så att sidan inte fungerar vilket plir till ett problem och skapar frustration för användarna! Vill du titta på ett exempel så använd B1gT1m3 website och titta på den i Mozilla eller Opera! Frustration!
> och som sagt så finns det väldigt många ändamål då detta han eftersträvar till och med kan vara väl till pass, istället för att då helt och hållet dissa det med ett svar som talar om hur dum i huvudet frågeställaren är som tror sig kunna använda en sådan grej och samtidigt ha kvar någon/några användare, det är då rakt inte din sak att tala om för honom.
Jag kan hålla med om att tonen i mitt inlägg var aningen rått och jag ber om ursäkt för det. Men i sak anser jag fortfarande att en webutvecklare ska bry sig om dokumentet och inte klienten!
> Nu råkar det till och med vara så att jag känner personen i fråga väldigt väl, då han varit min lärare under några års tid. Och har hela tiden yrkat för användarvänlighet och lärt oss mycket om hur man finslipar på gränssnittet så att det ska bli så enkelt som möjligt att navigera så att till och med en moderat skulle klara det.
Som en parantes kan jag ju säga att jag jobbat som lärare inom IT (bla web där ju användarvänlighet kommer in) sedan 1996. Att en lärare förklarar användarvänlighet för sina elever ska naturligtvis berömmas. Sådana finns det för få av. Och jag tycker att jag gör det själv när jag undervisar.
Jag tror att de flesta som tillbringar mycket tid på chatten här på Pellesoft kan intyga att jag jobbar aktivt för att användarvänligheten ska tillgodoses, oafsett om det är på webben eller i en applikation (sedan kanske inte alla gillar min debattering, men det är en annan diskussion :-)).
Användarvänligheten kan i princip delas upp i 2 saker. Dels den grafiska miljön vad gäller tex navigering, färgval osv och dels den tekniska biten tex hur man särskiljer struktur och design och hur man skiljer på klient och dokument. Den grafiska delen kan jag bara grunderna i och utger mig inte heller för att kunna. Den tekniska biten anser jag mig däremot ha torrt på fötterna på (i de flesta fall). Och med en kommentar som "vilja ha en viss storlek på fönstret <b>oavsett</b> yttre påverkan" så anser jag att man inte har koll på de tekniska delarna av användarvänligheten, lärare eller inte!
> Att han inte redan känner till vilken funktion han ska använda tyder ju ganska starkt på att han inte gjort det förut,
Det håller jag med om ...
> och kanske till och med på att han inte kommer göra det mer än vid detta tillfälle,
... och det håller jag inte med om ...
> det tyder till och med på att han vet att det inte är nåt man använder alltför mycket
... och inte detta heller!
> för att du ska kunna få en glimt om hur duktig människan är i det han gör så kan du ju kolla hans presentation..
Jodå, det har jag gjort. Jag tittade även på B1gT1m3 website innan jag drog slutsatsen att han inte kände till så mycket om användarvänlighet på webben. Nu vet jag mycket väl om att man inte alltid har tid att göra sakerna så som man föreläser om, men efter websidan och frågeställningen så grundade jag min uppfattning.
> Är någon eller några av staplarna inom programmeringsområdet på mer än en prick, då kan personen oftast ganska mycket, speciellt om personen i fråga har en ålder på över 20 år då personens förmåga att inte överskatta sig själv allt för mycket är lovligt dämpad gämfört med om personen hade varit mellan 10 och 18 år..
Instämmer med <b>generaliseringen</b>!
> Därför anser jag att ett svar som inte framhävde din personliga syn lika mycket, utan snarar gav en väldigt objektiv syn på problemet och kanske till och med, som du säger på problem det kan ge, hade varit bättre till sin rätt än det svar du gav, som jag anser har en alldeles för stor anspelning på personliga åsikter.
Instämmer!
Det är naturligtvis helt rätt att objektiviteten ska komma i första rum. Tyvärr, som i detta fallet, blir det inte alltid så. Jag har varit inblandad i flera diskussioner kring att skilja på dokument och klient och det har varit svårt i flera fall att få förståelse för sin ståndpunkt. Därför ansåg jag att det var bra att ta fram ett exempel på när det har gått helt åt skogen (utefter frågeställingen).Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Sv: Ändra storlek på befintiligt browserfönster?
Märkligt hur en enkel teknisk fråga kan ge upphov till en så hätsk debatt.
Nu tycker jag att man inte ska ha förutfattade meningar om vare sig personer, programmeringsspråk, användarinterface, hudfärg, religion, o.s.v.
För att klargöra vad jag ska ha den förhatliga funktionen till så förklarar jag det härmed:
Idag så öppnas ett nytt browserfönster som inte alltid stämmer överens i storlek med innehållet, samt att beroende på vad var och en har för inställningar så finns där toolbars statusrader, adressrader, m.m.
Detta gör informationen svårläst och det blir förvirrande för användaren.
(Detta har jag belägg för du jag har en betatest-grupp på ca: 30 personer ur olika åldrar och datorvana)
Alternativet skulle då vara att med ett JavaScript eller VBScript starta ett browserfönster med givna parametrar som tex storlek, statusrad, m.m.
Men detta leder då till att länkarna inte blir länkar utan text som kör JavaScript. Man därför inte kopiera en länk och spara i ett mail, t.ex.
Detta gör att användarna inte trivs med den lösningen heller.
Ytterligare ett alternativ är att använda layers, men detta ger samma effekt som att starta ett nytt browserfönster. D.v.s. att man inte kan spara länkar. Dessutom så ser det 'annorlunda' ut för en användare. Vilker förvirrade de minst datorvana.
Det slutgiltiga alternativet blir då att ändra på storlek och andra parametrar i det nya browserfönstret.
Därför att:
1. Det är ett eget browserfönster. Inget 'konstigt' för en användare alltså.
2. Länkarna är fortfarande länkar.
3. Man slipper att 'cluttra' upp browserfönstret med layers överallt som inte går att minimera.
Hoppas att svaret klargör något för någon nånstans.
Man skall inte döma hunden efter håren.