Hej. Det är såhär att på sidan "wars" på min klan-sida har jag statistik som tex räknar ut % vunna matcher. Men det är 4 olika saker att räkna ut. Det har gått ett helt dygn och ingen har svarat. Själv har jag tittat på frågan två gånger och är inte säker på vad du är ute efter .Det är minsann inte lätt att skriva en bra fråga så alla förstår. löste allt såhär:Avancerade Selec SUM's, snälla hjälp
----------------------------------------------------------
Första grejen: (Räkna ut antal banor man spelat)
rs("score1") - rs("score2") , är det som innehåller antal vunna maps
det kan se ut såhär:
3-0
2-0
1-2
1-0
0-2
osv
alltså recordsetet KAN innehålla en 0 (nolla)
Andra grejen: (Räkna ut Poäng per match)
antal matcher kan man räkna ut genom COUNT alla ID..
räkna ut poängen:
rs("total1") - rs("total2")
kan se ut:
6-2
0-3
12-4
osv
alltså KAN oxo innehålla en 0 (nolla)
sen när man räknat ut matcher och antal poäng så måste man ju dela värdena...
antal poäng / antal matcher
Tredje grejen: (räkna ut poäng per bana)
samma som ovan fasst dela värdet med antal banor man spelat (första grejen som räknades ut)
tack för mig.. hoppas någon orkar göra dettaSv: Avancerade Selec SUM's, snälla hjälp
Jag ger mig på ett försök.
Det fattas något och i detta fall matchid eller något liknande, för i satsen ovan så kommer du få alla matchers totala poäng och det skall ju rimligen vara per matchtillfälle och inte totalt för alla matcher och alla speltillfällen.
Om vi istället har ytterligare en tabell med matcher där matchid finns i den tabellen tillsammans med resultattabellen så blir läget annorlunda. Alltså vore det bra om du kunde skriva ut vad dina tabeller och fält heter så tror jag säkert någon lättare kan svara på din fråga.Sv: Avancerade Selec SUM's, snälla hjälp
antal banor:
-------------
<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/sheep.mdb")
Set outcome = Connect.Execute("SELECT sum(score1) + sum(score2) AS outcome FROM wars")
Response.write "<font face='Verdana' size='1' color='#FFFFFF'>" & outcome("outcome") & "</font>"
%>
poäng / map
--------------
<%
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/sheep.mdb")
Set outcome = Connect.Execute("Select SUM(total1) / COUNT(id) AS outcome FROM wars")
Response.write "<font face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif' size='1' color='#FFFFFF'>" & round(outcome("outcome"),1) & "</font>"
%>
poäng / bana
--------------
<%
Set outcome = Connect.Execute("Select SUM(total1) / (sum(score1) + sum(score2)) AS outcome FROM wars")
Response.write "<font face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif' size='1' color='#FFFFFF'>" & round(outcome("outcome"),1) & "</font>"
%>