Hallå! Cache objektets räckvidd är på applications nivå, så session alt cookie (om du inte vill belasta servern) är nog att föredra om du vill spara användarspecifik info. Via Cache APIet kan du via kod styra cache objektet. Tackar. Hm, tror jag löste det...Caching vs. Session
Har försökt få reda på om Cache-objektet fungerar som Session, dvs att den håller cache per session. Jag behöver spara vissa saker per användare och undrar om man vinner något på att spara i cache vs. session för detta ändamål.
Sedan undrar jag om man kan sätta OutputCache i run-time. Jag vill ibland sätta den, och ibland inte.
Tack på förhand,
FredrikSv: Caching vs. Session
kolla in best practice på ms:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnbda/html/CachingArchch1.asp
//FreddeSv: Caching vs. Session
Ska läsa på om detta.
Har stötta på ett annat problem.
I MSDN går följande rad att hitta:
The following code uses the Insert method to add an item to the Cache with a sliding expiration of 30 seconds.
[C#]
Cache.Insert("MyData1", connectionString, null, NoAbsoluteExpiration, TimeSpan.FromSeconds(30));
[Visual Basic]
Cache.Insert("MyData1", connectionString, null, NoAbsoluteExpiration, TimeSpan.FromSeconds(30))
När jag nu försöker göra samma sak (jobbar i VB.NET) enligt nedan:
Cache.Insert("MyKey", New MyClassObject, null, Page.Cache.NoAbsoluteExpiration, TimeSpan.FromHours(4))
Får då "c:\inetpub\wwwroot\Portal\page.aspx.vb(49): 'null' is not declared. 'Null' constant is no longer supported; use 'System.DBNull' instead."
Så jag provar att använda System.DBNull, men se det gick inte... Provade att dim:a null som System.DBNull, men det gick inte heller.
Har jag missat någon Imports?
Tacksam för hjälp.Sv: Caching vs. Session
Ändrade till Nothing. Då klagar inte VS iaf. Är det rätt, eller kan det få andra konsekvenser???Sv: Caching vs. Session
Litet förtydligande. Null är inte ett giltigt syntaxord i VB.NET utan då är det Nothing som gäller. Null används i C# programmering.
//Andreas