Hej! Hej, ok... " Incorrect syntax near 'd'." ok så Guid hanteras som en textsträng.. Jag så ett fel och det var tabellen det skall vara tbl_OfferCompany_Con, men jag får samma felmddelande på samma rad. Der inte din input men skriv gärna ut hur din SQL sats blir.Tom adapter
hur fångar jag upp i följande kod aom min Adapter är tom
<code>
// Skapar DataSettet som skall innehålla resultatatet från DB
DataSet ds = new DataSet();
SqlDataAdapter sqlAdapt = new SqlDataAdapter(SQL,con);
sqlAdapt.Fill(ds);
</code>
Jag får nämligen ett felmeddelande att min adaper ät tom och kan inte fylla DataSetet, så jav vill kunna felhantera.
/tyronneSv: Tom adapter
Vill du ge oss hela ditt felmedelande.
conn? sätter du den?
Sql frågan oxå? Använder du Vs .Net?
Mvh JohanSv:Tom adapter
<code>
Line 1: Incorrect syntax near 'd'.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.SqlClient.SqlException: Line 1: Incorrect syntax near 'd'.
Source Error:
Line 358:
Line 359: SqlDataAdapter sqlAdapt = new SqlDataAdapter(SQL,con);
Line 360: sqlAdapt.Fill(ds);
Line 361: // Räknar antalet offerter som just detta företag har skickat
Line 362: int SummaOffer = ds.Tables[0].Rows.Count;
Source File: c:\inetpub\wwwroot\WebClient\Admin\Company.aspx.cs Line: 360
Stack Trace:
[SqlException: Line 1: Incorrect syntax near 'd'.]
System.Data.SqlClient.SqlCommand.ExecuteReader(CommandBehavior cmdBehavior, RunBehavior runBehavior, Boolean returnStream)
System.Data.SqlClient.SqlCommand.ExecuteReader(CommandBehavior behavior)
System.Data.SqlClient.SqlCommand.System.Data.IDbCommand.ExecuteReader(CommandBehavior behavior)
System.Data.Common.DbDataAdapter.FillFromCommand(Object data, Int32 startRecord, Int32 maxRecords, String srcTable, IDbCommand command, CommandBehavior behavior)
System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(DataSet dataSet, Int32 startRecord, Int32 maxRecords, String srcTable, IDbCommand command, CommandBehavior behavior)
System.Data.Common.DbDataAdapter.Fill(DataSet dataSet)
WebClient.Company.GetNrOfOffer(Guid CompanyID) in c:\inetpub\wwwroot\WebClient\Admin\Company.aspx.cs:360
WebClient.Company.LoadCompany(DataRow row) in c:\inetpub\wwwroot\WebClient\Admin\Company.aspx.cs:342
WebClient.Company.FillEditForm(DataSet Source) in c:\inetpub\wwwroot\WebClient\Admin\Company.aspx.cs:310
WebClient.Company.GetConnection(Guid ConnectID) in c:\inetpub\wwwroot\WebClient\Admin\Company.aspx.cs:299
WebClient.Company.Page_Load(Object sender, EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\WebClient\Admin\Company.aspx.cs:96
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e)
System.Web.UI.Control.LoadRecursive()
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain()
</code>
Hela min kod
<code>
private int GetNrOfOffer(Guid CompanyID)
{
// Connection - string
string ConnectionString="Integrated Security=SSPI;Persist Security Info=False;Initial Catalog=WORF;Data Source=(local);";
string SQL ="Select * from tbl_offer where CompanyID =" + CompanyID ;
// Initsierar databaskopplingen med SQL-fråga
SqlConnection con = new SqlConnection(ConnectionString);
con.Open();
// Skapar DataSettet som skall innehålla resultatatet från DB
DataSet ds = new DataSet();
SqlDataAdapter sqlAdapt = new SqlDataAdapter(SQL,con);
sqlAdapt.Fill(ds);
// Räknar antalet offerter som just detta företag har skickat
int SummaOffer = ds.Tables[0].Rows.Count;
return SummaOffer;
}
</code>
och det är på
Line 360: sqlAdapt.Fill(ds);
som felmeddelandet markerar. Jag vet att tabellen är tom så där för drar jag den slutsatsen. Det jag vill göra är att räkna ett antal poster i tabellen och presentera detta för användaren.
/TyronneSv: Tom adapter
Här är felet.
CompanyID vad får du in där?
den klagar på något d som på nått sätt inte kan finnas. Ev blir nått fel i sin SQL sats
vilket visar sig i Adaptern.
Testa:
string SQL ="Select * from tbl_offer where CompanyID ='" + CompanyID + "'";
Såg att du kör GUID som data typ o inte int, number, etc...
Mvh JohanSv:Tom adapter
Så här ser det ut nu
<code>
// Connection - string
string ConnectionString="Integrated Security=SSPI;Persist Security Info=False;Initial Catalog=WORF;Data Source=(local);";
string SQL ="Select * from tbl_OfferCompany_Con where CompanyID ='" + CompanyID + "'";
</code>
Jag har provat att fylla tabellen också men det blir samma fel. Jag har stirrat mig blind,
/TyronneSv: Tom adapter
Response.Write(SQL) eller nått så ser du om den ser konstig ut...
Mvh Johan