Hej, Hej, Under TCP/IP => WINS, har du valt Aktivera NetBIOS över TCP/IP? Glömde återkomma med lösningen. Problemet var en inställning i registret på Windows 2003 maskinen som orsakade det.Fildelning mellan Windows 2003 och Windows XP Pro
I mitt hemma nätverk (en workgroup) har jag en dator med Windows 2003 (DatorA) och en dator med Windows XP Pro (DatorB). Jag kan gå in på en DatorB från DatorA och vise versa, genom kataloger som jag valt att dela ut, eller genom att använda "default shares" så som C$ mm. Allt är frid och fröjd.
Sen blev jag tvungen att installera om DatorA och lägga in Windows 2003 igen. Nu har jag problem med att komma åt utdelade kataloger (och default shares). Det spelar ingen roll från vilken dator jag provar att gå in på den andra (DatorA -> DatorB, eller DatorB -> DatorA).
Jag har aktiverar Guest kontot på DatorA, kontrollerar permissions/security, ingen brandväg som plockerar etc. Om jag går in på nätverket hittar jag båda datorerna, kan gå in på dem och se vilka kataloger som är utdelade, men så fort jag försöker gå in på någon av dem så får jag "Access Denied" (kanske inte det exakta felmeddelandet, men det är innebörden av det).
Jag vill minnas att jag hade ett liknande problem sista jag konfigurerade upp mitt nätverk. Eftersom ingen konfiguration på DatorB han ändrats så måste det vara något som skall ställas in / aktiveras / startas på DatorA.
"File and Printer Sharing" är installerat på båda datorerna. Jag tittade lite i "Services" på DatorA och hittade "Distributed File System" som är dokumenterat som följande
<info>
Integrates disparate file shares into a single, logical namespace and manages these logical volumes distributed across a local or wide area network. If this service is stopped, users will be unable to access file shares. If this service is disabled, any services that explicitly depend on it will fail to start.
</info>
Denna var avstängd och jag provade att starta den utan framgång - dock kan jag inte minnas att jag startade denna sist, men det var en ren chansning i desperation, he he.
Sist jag satte upp det och gick in via en default share (vilket är det sättat jag i princip alltid gick in på den andra datorn), så som \\DatorB\c$ så har jag för mig att jag blev promptad med en dialog som bad mig ange med vilket konto som jag ville logga in med för att komma åt utdelningen. Då var det snällt att knappa in den andra datorns admin konto och lösen ord (DatorB\Administrator + lösenord) sen kom man in. Ovan på allt så kunde man välj att den skulle komma ihåg uppgifterna och sen behöver man jag inte bekymra mig med (behöves då bara göras en gång från respektive dator).
Denna gången får jag inte iheller fram denna dialogen. Det känns som att det är något som jag förbi ser. Som sagt jag minns inte att jag behövde mecka rundor massor med permissions / security inställningar på de olika "share" som jag har.
Efter ominstallationen fick datorn exakt samma namn som den tidigare haft och de ligger i samma workgroup som tidigare (jag är medveten om att det inte är det som utgör en security token, men bara lite information i sammanhanget).
Någon som har några tips, eller spontana förslag på vad det är jag (uppenbarligen) har missat att konfigurera på min Windows 2003 dator? Börjar bli lite frustrerad på att inte kunna flytta filer vid behov (t.ex över till en webbserver eller liknande).Sv: Fildelning mellan Windows 2003 och Windows XP Pro
Jag har ibland samma problem som du och då räcker det att jag kör guiden "Konfigurera ett hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk", sen fungerar allting. Så du kan ju prova att köra den på båda datorer. Du hittar den genom att gå in på "Mina nätverksplatser" och sedan finns den under "Nätverksaktiviteter" på vänster sida.
/MickeSv: Fildelning mellan Windows 2003 och Windows XP Pro
Kan du även posta resultatet från IPCONFIG /ALL från båda maskinerna?Sv:Fildelning mellan Windows 2003 och Windows XP Pro
<b>Err Msg: Not Enough Server Storage is Available</b>
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;106167
det är inte exakt samma artikel som jag hittade till först.. denna skrevs innan 2003 fanns. Den jag läste snackade om standardvärde på <b>15</b> och ett maxvärde på <b>50</b>