Hej! Jag har precis samma problem fast med en Netgear WGR614v1. Testa att byta kanal som routern sänder på. Hade samma problem men min D-Link för några år sen men när man bytte kanal som funkade det igen... Har haft och har samma problem fast det beror på vilken dator jag använder och alltså vilket typ av trådlöst nätverkskort jag använder. Tror inte att jag kan ge dig något annat tips än att dra en kabel. Har du prövat med olika datorer/trådlösa nätverkskort? Några generella tips. Jag hade massor problem innan när jag körde en D-link-router och ett D-linkkort.. Men tror mest det handlade om att det låg massor av andra på samma kanal. Har trots många små tweaks inte lyckats åtgärda felet - provat att byta kanal bl a. Ingenting tycks fungera. Jag blir utslängd från internet ungefär en gång i halvtimmen och det är ganska irriterande. Är du säker på att problemet ligger i routern (dvs interna nätverket)? Kan det inte vara problem externt? Hur otroligt det än låter, så är det inte alla programprodukter som kan användas över trådlösa nätverk. Jag trodde i min enfald att det är väl skitsamma om det går över tråd eller radio, men ack nej. Exempelvis Norton Ghost stöder inte trådlösa nätverk. Jag försökte använda Gost som backup-program till en annan PC i nätverket, med det sket sig kapitalt, PC'n dog på natten när backup'en skulle gå. Vid kontakt med Symatec fick jag beskedet "Norton Ghost stöder inte trådlös nätverk". Det ska noteras också, att det smällde inte direkt, utan det funkade till en viss del. Ja, jag kan tänka mig att vissa program vållar problem med ett trådlöst nätverk. Dock kör jag inte några sådana applikationer hemma - det är mest MSN Messenger, Firefox och liknande produkter som körs hemifrån. Det är dock hemskt irriterande, och jag har inte minsta aning om varför problemet uppstår. Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Jag har ett litet problem med mitt trådlösa nätverk, som jag hoppas att forumets eminenta medlemmar kan hjälpa mig med.
På Clas Ohlson inhandlade jag raskt i början av september en 54Mbps trådlös router av märket Gigabyte, som jag lyckades installera ganska friktionsfritt. Problemen uppstod när jag sedan började använda det trådlösa nätverket: även om jag sitter i samma rum, så tappar min laptop anslutningen med jämna mellanrum - den försöker förnya ip-adressen, får beskedet att det inte går och så tvingas jag starta om routern varefter allt fungerar bra en stund till. Vad kan detta bero på?
Routern är inställd för att använda dynamiska ip-adresser och jag har Comhem som isp.
Vänliga hälsningar och tack på förhand.
// LarsSv: Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Det började för ett par veckor sedan.
Jag misstänker ComHem, men har inte verifierat det ännu.
/johan/Sv:Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Sv: Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Sv: Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Byta kanal ha redan rekommenderats. Andra sändare på samma kanal kan störa. Det kan finnas annan apparatur som stör på "din" kanal.
Uppgradera firmware (mjukvaran) i din router. Det kan vara så att vissa kort helt enkelt inte fungerat mot din router men att man ordnat detta i en uppdaterinng av mjukvaran.
I inställningen för det trådlösa kortet i datorn (enhetshanteraren osv) finns en inställning för strömsparsfunktioner. Här kan man "skjuta" över reglaget till ingen strömbesparing. Jag har varit med om att datorn helt enkelt stänger av kortet för att spara ström (vem har tagit fram den funktionen......)
Lycka till.
//MickeSv:Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Nu kör jag en 3Com-router (kan verkligen rekommenderas) med mitt gamla D-linkkort. Funkar finfint. Stabiliteten har inte flimrat det minsta. Kortet är lite dåligt i mellanåt så sändningsstyrkan kan variera - men aldrig så jag tappar kontakten.
/EmmaSv: Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Kikar jag i loggen på routern så står det följande:
20 12/10 20:12:19 dhcpc: wan UP! (IP: xx.xxx.114.208)
21 12/10 21:15:58 dhcpc: can NOT rebind IP! Re-discover!
22 12/10 21:15:59 dhcpc: wan UP! (IP: xx.xxx.114.208)
osv
All hjälp mottages tacksamt!Sv: Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Det låter i alla fall lite som mitt problem, även om jag inte använder mig av trådlöst nätverk.
Läs mer på [Problem med ADSL]
ThomasSv: Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Der finns alltså anledning att kolla upp de programprodukter man använder äver det tröslösa nätverket, om det finns stöd för det.
/Fim WSv:Tappar kontakten med mitt trådlösa nätverk
Fortfarande tacksam för all hjälp (och stort tack till er alla som varit behjälpliga så här långt)!
//