Hej, Om det fungerar om du sätter serverns ip som dns-server på klienterna är du nästan i mål. Nu behöver du delegera domänen hos nic-se till din server. Det krävs dock minst 2 servrar. Varför krävs det minst två servrar? Menar du programvara eller fysiskt två servrar? > <b>Varför krävs det minst två servrar? Menar du programvara eller fysiskt två servrar?</b> Jag har fått två IP-nummer och där finns två nätverskort i servern, så den biten är inget problem. > <b>Jag har fått två IP-nummer och där finns två nätverskort i servern, så den biten är inget problem.</b> <b>men om jag vill att den ska peka mot min DNS-server borde det väl stå IP där istället för ns.<isp>.se?</b>DNS-server
Jag lyckas inte att till fullo förstå hur DNS fungerar. Det jag vill uppnå är följande:
1) En DNS-server som är ansvarig för två domäner (samma namn, fast en med .com och en med .se)
2) DNS-servern håller subdomäner för dessa båda domäner
Anta att jag kan peka om dessa domäner (ex via NIC-SE). Vart ska jag då peka dem? Till serverns IP?
Hur vet klienten att uppslaget ska fortsätta på den servern? Den har ju fått sin slutpunkt då (ett IP-nummer)?
Min fråga är helt enkelt: hur ska jag konfigurera DNS-servern i Windows 2003 Server för att uppnå detta? Lokalt har jag testat med att sätta upp två Forward Lookup Zones, en för varje domän. Sen har jag registrerat att DNS-serverns IP är domänens IP, och sedan lagt på subdomäner i varje lookupzone. På klienten har jag sedan konfigurerat DNS-server-IP till den lokala DNS-servern. Detta fungerar, men i en skarp situation; hur vet då DNS-servrarna på Internet att min DNS-server har tillstånd att hantera domänerna?
Slutnotering:
Jag ska sätta upp en Co-Location-server som ska vara webbserver åt ett företag. Den ska dels hålla deras interna sida (via en subdomän) och deras sida åt mot kund via en huvudomän. DNS-server och webbserver kommer alltså att vara en och samma dator.Sv: DNS-server
/JohanSv:DNS-server
Sv: DNS-server
Av redundansskäl. NIC-SE kräver att det är två servrar som är ansvariga för en domän. Annars fungerar ju inte ett DNS uppslag om du tex startar om en server.
I praktiken är det två IP-nummer som krävs. Dessa kan ju naturligtvis vara på samma fysiska server eller i två skilda värlldsdelar. Det senare är naturligtvis att föredra.Sv:DNS-server
Såhär ser det ut idag på NIC.SE (domänen sköts av ett webbhotell):
<code>
*domainname.dns.data:
<domännamn>.se. NS ns.<webbhotelletsdns>.biz.
<domännamn>.se. NS ns.<webbhotelletsdns>.se.
<domännamn>.se. NS ns.<webbhotelletsdns>.org.
</code>
De direkta domänerna länkar ju inte direkt till ett IP, utan bara till ytterliggare en DNS (visserligen pekar den här DNSen till nästa DNS-server, men om jag vill att den ska peka mot min DNS-server borde det väl stå IP där istället för ns.<isp>.se?). Eller var slår den upp ns-dnsen?Sv: DNS-server
Det innebär att du inte kommer att få någon redundans om din server rasar. Skaffa någon slav-server som du kan ha som en tredje om olyckan skulle vara framme.
> <b>men om jag vill att den ska peka mot min DNS-server borde det väl stå IP där istället för ns.<isp>.se?)</b>
Troligvis ligger det även ett A-record på DNS-servern.Sv: DNS-server
Nej, det måste vara ett "namn", men namnet kan ligga i samma zon (men då behövs glue-poster = en a-post till din dns-server i se-zonen). Se http://www.nic-se.se/teknik/driftsregler.shtml?lang=sv.
/Johan