Hej, Hejsan, Tack Johan! Kuber är inte så svårt som det kanske verkar... Installera SQL Server Analysis Services och titta på den tutorial som finns överst på startsidan i Analysis Manager - den ger en bra start. Och så finns det en aktuell e-bok att hämta på nätet: http://www.windowsitlibrary.com/ebooks/sqlserverbi/Index.cfm?code=Aprilflink (registrering krävs, men e-boken är gratis).Sharepoint och databaser
Jag sitter här och försöker förstå mig på Sharepoint (inte det lättaste jag gjort). Jag skulle verkligen behöva lite vägledning...
Jag undrar hur man i Sharepoint gör för att på ett dynamiskt sätt kunna visa en massa data från lite olika databaser. Vi har nämligen en säljavdelning som ständigt efterfrågar statistik av olika slag. Det kan till exempel vara att visa faktisk försäljning gentemot budget per månad (eller vecka eller dag och per team eller per säljare osv..).
Jag har läst en del om hur man bygger upp listor och även om nån office web part (datasheet, datachart eller liknande) men lyckas inte förstå hur man kan kompinera data från flera tabeller och databaser och visa detta på ett bra sätt. Måste man bygga egna webparts för detta? Eller går det göra i Frontpage?
Någon därute med svar kan göra mig mycket glad :) Sv: Sharepoint och databaser
Njae, inte behöver man hacka egna webbparts för att visa dynamisk data...
Ämnet är nästan hur stort som helst, men jag ska i alla fall ge en kort beskrivning av hur vi går tillväga. Utgångspunkten är oftast att data finns i flera olika källor: databaser; excelfiler; ERP-system etc. Då gör vi så här:
a) Ladda in data från källan till en egen databas, i rå-format. Laddning kan ske via flat-filer, excel-importer, länkade databaser, länkade sharepoint-listor etc.
b) Ladda och tvätta data från rå-data-tabellerna till ytterligare en databas (datalager). Data tvättas på olika sätt i detta steg: dubletter tas bort, format kontrolleras, datumformat konverteras mm.
d) Ladda data från datalagret till OLAP-kuber (SQL Server Analysis Manager)
e) Visa data från OLAP-kuberna i portalen med hjälp av webparts från tredjepartsleverantör.
Men varför OLAP-kuber? De lagrar och exponerar data på ett sätt som passar för att visa dynamiska grafer/tabeller/statistik. Man vinner flexebilitet och prestanda som gör det värt det extra besväret.
Finns det genvägar? Förmodligen! Jag skulle nog testa att göra en några SQL-vyer som ger mig den data som jag vill ha (eventuellt från flera olika databaser samtidigt) och använda Microsoft XML DataView WebPart (FrontPage) eller Microsoft Office WebParts för att visa statistiken.
Här kan du läsa mer om anpassning av DataView WebPart: http://msdn.microsoft.com/library/en-us/odc_fp2003_ta/html/OfficeFrontPageCustomizingDataViewWebPart.asp
/JohanSv:Sharepoint och databaser
Jag vet inte riktigt om jag hände med i alla de där stegen. Har aldrig sysslad med OLAP-kuber tex... Men jag får väl testa bygga mig några vyer först, även om också detta är något jag inte sysslat mycket med innan (inte sen skolbänken...). Uppdateras vyer automatiskt när tabellerna i de olika databaserna ändras? Hur gör man egentligen en vy med data från flera databaser??
Jag kanske får googla lite på det...Sv: Sharepoint och databaser
Har du listat ut hur vyer funkar? De är egentligen bara SQL-satser som ser ut som tabeller (och därför kan användas i andra SQL-satser).
Angående SQL-satser med data från olika databaser, använd fullständinga tabellreferenser i dina SQL-satser. Ex: SELECT X FROM [Database].[Owner].[Table] så kan du referera olika databaser i samma fråga.
/Johan