Eftersom någon behagade flytta min förra tråd och det inte går att få svar från varken Pelle eller forumets moderator postar jag frågan igen. Med förhoppning om seriösa svar som inte är gissningar; Om fordonet är registrerat på en privatperson får Vägverket enligt Personuppgiftslagen (1998:204) inte publicera personrelaterade uppgifter på Internet. Däremot kan du ta del av viss information om fordon, som exempelvis fabrikat och färg samt en del tekniska data och även få fler uppgifter via telefon och fax. Om ägaren är ett företag eller en organisation, så kallad juridisk person, finns inga sådana hinder och du kan då ta del av fler uppgifter. Eftersom frågan är så annorlunda vore jag glad över en närmare förklaring VARFÖR du undrar om enkelt.. får man t.ex fotografera en nummerplåt och lägga upp bilden på nätet? Räknas det som en personuppgift eftersom du kan knyta nummerplåten till en person ? Nummerplåten i sig kanske inte räknas som personuppgift, men det kan nog göra det om du fotograferar en bil i ett visst sammanhang. Exakt vad det gäller kan jag inte gå in på då det garanterat finns gott om idétjuvar här (inget ill amenat)... Finns massvis av ställen där det ligger bilder på bilar med nummerplåtar. En av mina bilar ligger här: http://bilar.silverplanet.se/Gus tillsammans med andra på http://bilar.silverplanet.se. Kolla även tex Zatzy.com, garaget.org mm. Är också inne på Marcus Agbrant linje - har en del roliga saker man skulle kunna använda foto på nummerplåtar (enbart bil och plåt, bil är inte ett måste) till. Bilder helt utan ett sammanhang. Marcus Gus, Det är fritt fram att fotografera en bilplåt och visa denna bild på nätet oavett sammanhang, att bilen sen tillhör någon person vet alla, vem denna person är vet dock inte alla. Den som sedan lämnar ut uppgifter om ägaren omfattas av personuppgiftslagen eftersom det är dessa som är personuppgifter. Registreringsskylten är alltså inte en personuppgift. Det går även utmärkt att publisera bilden om den står utanför Ny Deodorants Partistämma utan att detta skulle innebära några, varken, juridiska eller pressetiska bekymmer. Anders SVensson skrev: All behandling (dvs insamling, registrering, spridande, översändande m.m. m.m.) av uppgifter som direkt eller indirekt kan medföra att privatperson kan identifieras utgör en sådan personuppgift som regleras i PUL (se även tidigare tråd ang. detta). Nummerplåt = personuppgift?
Räknas en nummerplåt på en bil en personuppgift? Den kan ju härledas till en person...Sv: Nummerplåt = personuppgift?
ÄNDRING:
Jag ändrar härmed min tolkning av ovanstående text, VV menar att fordonsuppgifterna är okej
att publisera fordonsuppgifterna oavsett vem som äger fordonet, men ägar uppgifterna puublideras
endast om ägaren INTE är privatperson (t.ex. företag) eftersom det är personuppgifterna som
skyddas av PUL.
http://www.webowe.nu/default.asp?page=/bilreg/default.asp?
Anders SvenssonSv: Nummerplåt = personuppgift?
personnummer på just en reg.skylt?
Annars är risken att svaret blir "goddag yxskaft".Sv:Nummerplåt = personuppgift?
Sv: Nummerplåt = personuppgift?
Det kanske till och med kan klassificeras som åsiktsregistrering. Tänk dig fotografier med nummerplåtar, och rubriken "Här är bilarna som stod på parkeringen utanför Ny Deodorants partistämma".
Ifall du tittar på hur tidningar gör när de publicerar bilder med bilar på, så suddar de ut numret på nummerplåten i vissa fall. Det ger ju en fingervisning om hur man ser på det pressetiskt.Sv:Nummerplåt = personuppgift?
Men precis som någon skrev så handlar det bara om att lägga upp en samling foton på nummerplåtar på nätet. Ingen text om var, vad för bil, vem som äger den etc.
Personnummer har jag inte nämnt något om...Sv: Nummerplåt = personuppgift?
Sv: Nummerplåt = personuppgift?
Sv:Nummerplåt = personuppgift?
Det är skillnad om man fotograferat sin bil själv, eller gett någon tillåtelse, och sen lägga ut dem själv på nätet. Det intressanta är om du får foto en plåt på en bil varsom helst, utan att ha som avsikt att koppla till ett sammanhang, och lägga ut.
Det finns juh t.ex sidor där folk fotar plåtar i nummerordnign och lägger ut..för att få 001 till 999 .. är det ett lagbrott ?Sv: Nummerplåt = personuppgift?
Börjar man dock sammanställa ett bildarkiv av bilder på bilar tagna utanför Ny Deodorants Partistämma så är detta, som nämnts tidigare, inte lagligt men då talar vi om åsiktsregistrering och inte om brott mot PUL.
Det är inte olagligt, eller i strid med pressetiken, att PUBLISERA en persons politiska ståndpunkt, däremot olagligt, och därmed i strid med pressetiken, att REGISTRERA en persons politiska ståndpunkt.
Anledningen att tidningar ofta raderar nummerskyltar är två, dels för att dom kanske inte har med sammanhanget att göra, och om dom har det så saknar ändå registreringnummret relevans, besluten i pressetiska fall handlar om identiteter på inblandade skall röjas, inte reg.skyltar
Kort svar på frågan blir: NEJ
Anders SvenssonSv:Nummerplåt = personuppgift?
>Det är fritt fram att fotografera en bilplåt och visa denna bild på nätet oavett sammanhang, att bilen sen
>tillhör någon person vet alla, vem denna person är vet dock inte alla. Den som sedan lämnar ut
>uppgifter om ägaren omfattas av personuppgiftslagen eftersom det är dessa som är personuppgifter.
>Registreringsskylten är alltså inte en personuppgift.
Håler inte med. Enligt datainspektionen så är alla slags information som direkt eller indeirekt kan knytas till en fysisk person att räkna som personuppgift. På deras sida hittade jag tex en fråga om ett foto var en personuppgift (vilket det kan vara) och fann där den definition som jag nyss skrev. Man kan säkert leta runt där mer och hitta mer uttömlig information. Kontentan är dock att all information som i sig själv, eller med hjälp av annan information kan koppla, är personuppgift. Att det krävs extra information för att identifiera personen är därför ovidkommande. Skulle därför säga att en nummerplåt definitivt är en personuppgift. Länk till frågan om foto:
http://www.datainspektionen.se/fragor_svar/personuppgifter/pul3.shtml
Tillägg:
På deras sida med ordförklaringar hittar man också detta:
http://www.datainspektionen.se/ordforklaringar/ordforklaringar.shtml#PSv:Nummerplåt = personuppgift?
Personnummer är en personuppgift.
För att PUL skall gälla måste fler än en fysisk persons uppgifter och de skall även ha föregåtts av något slags organisering eller samordning, dessutom krävs något slags sökbarhet i det aktuella "registret".
Lagen omfattar främst de juridiska personer vilka använder personuppgifterna i verksamheten, men också just hemsidor som enskilda personer producerar.
Min slutsats blir därmed att om du endast fotograferar några plåtar, och det ej går att söka på sidan bland olika personnummer eller på särskilt nummer, eller andra personuppgifter, PUL inte är tillämplig.
Notera dock att lagen om elektroniska anslagstavlor gäller som mycket förenklat medför ansvar för det fall att någon kränks eller skadas pga det som din hemsida visar.