Får man hindra folk som har betalningsanmärkningar från att handla om det inte är motiverat för att säkerställa betalning? Dvs om någon betalar i förväg med kort eller betalar in pengar på ett konto, en möjlighet andra ges. Vad kan man göra åt det? Har du över huvud taget någon möjlighet att kolla betalningsanmärkningar ifall de handlar på det viset? Varför ska du neka dom att handla ifall dom betalar i förskott? För det första så kontrolleras inte ev. anmärkningar vid kontant- eller kortköp (betalkort, konto), handlaren ser alltså inte om du har anmärkningar. <b>Man kan dock komma ihåg att privata näringsidkare i viss mån får välja sina kunder</b> Hans, Redan när en kund registrerar sig så nekas de att göra det om de har betalningsnmärkningar. Hmmm, Jag vet att det handlar om kontantköp :), det var ett exempel bara jag tog. Man kan ta ett annat exempel. Jag kör taxi och du kommer som kund och vill åka någonstans. Även om du visar att du har pengar så kan jag neka att köra dig, eftersom jag kanske kan anta att du kommer försöka dig på en springnota. Då blir det en anmälning till KO, om jag förstår saken rätt eftersom de inte talar om att en kreditkontroll kommer att göras. Det står inte heller att om man har betalningsanmärkningar så får man inte bli kund hos dem. PUL bryter de mot också då eftersom de gör en kreditkontroll på alla nya kunder, motiverat eller inte. <b>PUL bryter de mot också då eftersom de gör en kreditkontroll på alla nya kunder</b> AK,Får man hindra folk från köp
//Anna-KarinSv: Får man hindra folk från köp
Sv: Får man hindra folk från köp
Sv:Får man hindra folk från köp
För det andra så kan handlaren inte förvägra samma kontant/kortköp normalt sett, även om denne på annan väg skulle veta om anmärkningen.
Man kan dock komma ihåg att privata näringsidkare i viss mån får välja sina kunder, men det torde vara ytterst ovanligt att någon avvisar en kund som betalar kontant.Sv: Får man hindra folk från köp
Det gäller väl alla näringsidkare, inte bara privata? De har väl rätt att neka en kund ett köp om man kan misstänka att en kund inte kan fullfölja sitt åtagande, t.ex. vid avbetalning?Sv:Får man hindra folk från köp
Nu var det ju kontant betalning som avsågs. Man skulle t.ex. kunna tänka sig scenariot att jag driver en skivaffär och har enbart en skiva kvar av ett visst slag. Jag vet dessutom att en av mina stamkunder som kommer imorgon sannolikt skulle vara intresserad av att köpa den.
I detta ögonblick så kommer du in i min affär och får syn på skivan och vill köpa den. Jag har då rätt att vägra sälja den till dig. Du har ingen som helst rätt att hävda att jag måste sälja oavsett hur du betalar eller ens om du betalar 100 gånger mer än mitt förväntade utpris. Det är upp till mig som näringsidkare att välja att premiera min stamkund eller inte.
Däremot kan jag inte säga att jag vill inte sälja skivan till dig för att du är t.ex. uppväxt i ett annat land. Då är det diskriminering.
// JohanSv: Får man hindra folk från köp
Frågan är om butiken i fråga har rätt att göra så?
Om de inte får göra så, vem anmäler man till då?
//Anna-KarinSv:Får man hindra folk från köp
Här låter det som om att man efterfrågar information som inte har med kundrelationen att göra, varför PUL borde vara tillämplig. Sedan gör man dessutom en omitiverad kreditkontroll, vilket är förbjudet om man inte talar om i förväg (vänd dig till konsumentonbundsmannen) att så skall ske. Vidare så har kreditkontrollen ingen relevans i samband med en registrering, om inte detta i sig medför att man automatiskt får en viss kredit, återigen är det KO som gäller.
Frågan som följer är förstås, går det inte att handla utan att registrera sig? Går det inte att registrera sig med begränsad information (namn plus adress)? Går det att köpa mot kontantbetalning, postförskott eller liknande om man är registrerad?
Om det är särbehandling mellan olika kunder så är det olagligt. Men det kan vara så att butiken enbart erbjuder betalning med någon form av kredit för alla kunder, isåfall är det fullt ok även om det är ovanligt korkad butik som inte vill ta emot kunder.
Ett specialfall inträffar dock om det är varor som på något sätt är unika eller speciella så att de (eller liknande varor) inte går att få tag på från annat företag. Isåfall råder plikt att kunna tillhandahålla vettiga försäljningsmetoder för alla. Därför får systembolaget som har monopol på butiksförsäljning av sprit inte neka någon (av dessa skäl) eftersom det inte finns alternativ.
Om det finns alternativa butiker så är det bara att utnyttja styrkan i att vara konsument och handla någon annanstans, kanske även med att starta opinion mot det andra företaget om man känner sig kränkt. Dock gäller det att vara saklig så att man inte hamnar i en förtalssituation.
// JohanSv: Får man hindra folk från köp
Men generellt sett, de får inte göra en kreditupplysning utan personens medgivande och såvida det inte handlar om abonnemangsfrågor eller liknande så låter det ju mer som något personligt vad den handlaren håller på med i så fall. Vilken näringsidkare vill inte sälja och tjäna pengar?Sv: Får man hindra folk från köp
Vad jag har sett så är det här företaget det enda som erbjuder just den här lösningen.
Jag ska maila dem och påpeka att de bryter mot PUL och att KO kommer få en anmälan om de inte tydligare upplyser blivande kunder om att de tar en kreditupplysning.
//Anna-KarinSv:Får man hindra folk från köp
Varför skulle detta bryta mot PUL? Vilken paragraf stödjer du dig mot?
(PUL: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM)Sv:Får man hindra folk från köp
Lycka till med din kamp. Förresten, av ren och skär nyfikenhet, vad är det för företag? Är det information som du kan avslöja utan att det blir ett känsligt läge?
Vad jag är ute efter är att om ett företag missköter sig och/eller bryter mot lagar så är jag vän av konsumentmakt och vill veta vilket företag man skall undvika.
// Johan