Nedan följer en historia, efter detta kommer lite juridiska frågor, hoppas någon kan hjälpa mig. <b>Vad finns det för möjlighet för Kalle att få upphovsrätt till denna ide?</b> Om jag läser mellan raderna vad du är ute efter så troj jag att jag kommer att göra dig besviken. Ok, det verkar ju inte finnas nåt skydd för Kalle, men hur är det immaterialrätten, det är väl ändå en Hej, Se det så här, Anneli: Om Kalle hade kunnat skydda sin idé så hade någon annan redan gjort det, och då hade han blivit stämd i stället. Nu har han åtminstone en chans att tjäna pengar på sitt program. Återigen är artikeln om upphovsrätt till källkod - patent osv tillämpligPatent & upphovsrättsfråga/historia
Läget är följande:
Kalle har utvecklat en programvara för mobila enheter, allt från smarta handdatorer till de enklaste telefonerna. Utvecklingsmiljön har varit olika för handdatorerna & de enklare telefonerna.
Programvaran som Kalle har tagit fram kan kort förklaras på detta sätt:
Kalle har själv skapat ett program som han har döpt till ProgramA, alltså, ingen annan vet om att han skapat detta program & det är inte kopierat på något sätt. Detta program A har inga unika funktioner i sin källkod, det finns inga speciella algoritmer eller liknande som skulle vara unika. Ett riktigt utvecklingsföretag som ex.vis Microsoft skulle förmodligen skapat detta programs källkod på en förmiddag.
Likvärdiga program som Kalles finns på marknaden, men då endast för datorer. Dessa programvaror är uppbyggda på ett likvärdigt sätt, med samma struktur & samma funktioner & möjligheter. Man kan förenklat säga att vad dessa programvaror gör i datorn, det gör Kalles program i mobiltelefonen.
Utöver ovanstående kan man säga följande:
Kalle vet, att i och med att programvaran nu blir mobil, kommer den att användas på ett helt annat sätt, alltså, mobiliteten i sig kommer göra användarna överväldigande, detta kommer revolutionera användandet, och det gamla sättet att använda programmet, dvs på en vanlig dator kommer näst intill att försvinna helt.
Nu till Kalles frågor:
Vad finns det för möjlighet för Kalle att få upphovsrätt till denna ide?
Om ja, vart, eller till vem vänder sig Kalle till i så fall? Finns det kanske någon skrift kring detta?
Vad finns det för möjlighet att få något Patent på denna produkt/ide?
Om ja, vart, eller till vem vänder sig Kalle till i så fall? Finns det kanske någon skrift kring detta?
Om det inte finns någon möjlighet att få patent eller upphovsrätt på detta, vad tycker ni då Kalle skall göra. Han vet ju att mobiliteten i sig är själva grejen, utvecklingen av denna programvara gör ju ett stort företag som sagt på en förmiddag.
Ser fram emot ett svar….finns det kanske någon jurist som kan ju Kalle en hint om hur det ligger till med detta?Sv: Patent & upphovsrättsfråga/historia
Kalle har automatiskt upphovsrätt till koden. Idéer kan man inte ha upphovsrätt till.
<b>Vad finns det för möjlighet att få något Patent på denna produkt/ide?</b>
Mjukvara är i sig inte patenterbar. Men kan vara det i anslutning till en teknisk lösning:
<info>När det gäller datorprogram får man inte patent på programmet i sig utan på kopplingen till den tekniska lösningen, alltså den funktion, metod eller process som blir resultatet av programmets körning i datorn. </info>
Dokument hos PRV:
http://prv.se/om_prv/pdf/skydda_dina_ideer.pdf
http://prv.se/patent/pdf/datorimplementerade_uppfinningar.pdfSv: Patent & upphovsrättsfråga/historia
Det låter som om du vill skydda att ingen annan gör en liknande sak, just för att det är så enkelt.
Grejen är dock den att det är aldrig resultatet eller dess tillämpning som man kan skydda, det är ungefär som att tänka en tanke och sedan förbjuda andra att tänka samma tanke.
Däremot kan man ofta skydda ett sätt som man löst ett visst problem på. Under förutsättning att det uppnår "verkshöjd", vilket är ett något flummigt sätt att uttrycka att något måste vara speciellt eller helst unikt.
Låt mig ta ett exempel:
Om jag som förste person i världen uppfinner ett program som visar temperaturen i mobilen på den plats jag är, så är det som idé inte möjligt att skydda.
Om min lösning bygger på att jag med hjälp av telefonens radiovågor mäter temperaturen så kan den metoden skyddas (kanske, dvs om den uppfyller verkshöjds kriteriet).
Fortfarande kan någon annan ta fram ett program som via SMHI hämtar in samma information och med hjälp av GPS/GSM positionering avgör vart jag befinner mig.
Ytterligare en annan kan sedan göra exakt samma sak en gång till på sitt eget sätt eftersom det knappast kan anses uppnå verkshöjd att läsa information från internet.
Osv.
Så för att summera, enkla idéer som dyker upp på marknaden får ofta snabbt konkurrens, på gott och ont. Men i det stora hela tycker jag personligen att det är gott eftersom jag inte vill se en värld där mina tankar styrs av patent. (T.ex. har det förekommit att företag försökt hävda ensamrätt på enskilda ord, såsom "fönster" etc, vilket är helt horribelt.)
Lycka till med kodutvecklingen Kalle/Anneli/Thomas.
// JohanSv:Patent & upphovsrättsfråga/historia
ide som man skyddar, eller?
Det står så här på PRV:s hemsida:
Precis som det låter är immaterialrätt samlingsnamnet på icke-materiella tillgångar, alltså skyddade idéer. Precis som med fysiska produkter kan immateriella tillgångar säljas eller licensieras av innehavaren.
Vore inte detta något för Kalle. Kalle har ju ändå kommit på "iden" att flytta denna applikation från dator till mobiler, vilket i sig gör programmet betydligt mer användbart.
Nyfiken på ett svar...Sv: Patent & upphovsrättsfråga/historia
Det man kan skydda är en idé till hur man löser problemet, dvs jag måste inte tillverka produkten utan det räcker med ritningen för att min lösning skall skyddas.
Däremot kan man inte skydda idén att man skall göra något.
Det man skyddar är alltså hur, inte varför.
Och återigen, oavsett om det är en idé, en implementation, ett konstnärligt verk osv så måste det finnas viss orginalitet, dvs man måste uppnå verkshöjd.
// JohanSv: Patent & upphovsrättsfråga/historia
Jag är själv i det läget att jag har gjort ett program som är unikt och jag har i nuläget ingen konkurrens. Det är bara att dra nytta av fördelen så länge det går.Sv:Patent & upphovsrättsfråga/historia
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=894