Hej! Om jag fattade min lärare rätt så får man göra det mesta med el själv, om man kan utföra det 'riktigt'.. De vill säga att om det pajar något så har du inte tillräckligt med kunskap och fick inte göra det, men så länge det fungerar som det ska så klarar du dig.. Sen om det gäller något annat i en föreningslokal vet jag inte :/ Hej, > Om jag minns rätt så är det inte tillåtet utan särskilt licens att införa installationer på trefas eller då spänningen överstiger 250 volt. Detta oavsett om man anser sig veta vad man gör. Hej, Jag har fortfarande frågetecken om vad säkerhetstestning och det här innebär/hur det går till i praktiken Hej,Föreningslokal - Använda hemmabyggda apparater?
Jag har en liten fundering; jag är med i en förening (kristen församling) och funderar lite på hur det är med lagar och regler. Om jag skulle bygga en apparat som drivs av elnätet (230 Volt), är det ok att använda den då (ingen fast installation enligt den defination som lagen ger)?
En annan fråga: får jag bygga en apparat som behöver 3-fas, dvs. jag måste själv montera en 3-fas stickpropp på min hemmabyggda apparat? Om ja, får jag använda den i den här föreningen?
Jag är nämligen lite i valet och kvalet om jag ska utrusta min apparat med tre stycken 230 V stickproppar eller en styck 3-fas stickpropp.
(Apparaten är för övrigt en nio-kanals dimmer, tre kanaler per fas. Kanalerna delar egentligen ingenting, styrdelen är optiskt isolerad mot elnätet)Sv: Föreningslokal - Använda hemmabyggda apparater?
Min lärare kan ha välldigt fel dock.. skolan jag går på suger på de flesta områdena :pSv:Föreningslokal - Använda hemmabyggda apparater?
Om jag minns rätt så är det inte tillåtet utan särskilt licens att införa installationer på trefas eller då spänningen överstiger 250 volt. Detta oavsett om man anser sig veta vad man gör.
Däremot så får man göra enklare arbeten såsom att skarva sladdar mm under förutsättning att man har tillräckligt kännedom. Tillräcklig kännedom betyder i praktiken att om det börjar brinna så hade du uppenbarligen inte tillräcklig kännedom och således är du oförsäkrad.
Om du nu gör detta arbetet åt någon annan så kan du dessutom bli skadeståndsskyldig gentemot denna part, det är bland annat därför som elektriker har särskilda ansvarsförsäkringar (som man bara kan teckna om man har rätt licens).
Nu till själva frågan då. Här gäller det en hembyggd utrustning som inte faller in under någon av kategorierna ovan. Mig veterligen måste all utrustning som kopplas in på det svenska elnätet vara godkänd. Typ CE märkning eller liknande. Dock är det upp till tillverkaren att själv säkerställa denna bit, då det inte krävs myndighetskontroll i förväg.
Om en tillverkare struntar i säkerhetskontrollen kan de tvingas att dra tillbaka produkten från marknaden och kan även här bli skadeståndsskyldiga.
Så i ditt fall så är det alltså ditt ansvar att säkerställa att din utrustning säkerhetstestas och det är du som för stå för försäkringar och andra kostnader om det går åt skogen.
Så om jag skall komma med pekpinnar och vara moralisk så avråder jag dig från att göra en sådan installation till tredje part utan fullständig licens samt försäkring.
Lycka till!
// JohanSv: Föreningslokal - Använda hemmabyggda apparater?
Det där funderar jag på, det handlar inte om en installation. Det handlar om en apparat. Får jag montera en 3-fas kontakt på apparaten? Eller kan jag ta den vägen att jag bygger apparaten och sedan låter en elektriker montera en 3-fas kontakt?
> Däremot så får man göra enklare arbeten såsom att skarva sladdar mm under förutsättning att man har tillräckligt kännedom. Tillräcklig kännedom betyder i praktiken att om det börjar brinna så hade du uppenbarligen inte tillräcklig kännedom och således är du oförsäkrad.
Fullt medveten om det
> Om du nu gör detta arbetet åt någon annan så kan du dessutom bli skadeståndsskyldig gentemot denna part, det är bland annat därför som elektriker har särskilda ansvarsförsäkringar (som man bara kan teckna om man har rätt licens).
Hade vissa misstankar om det här också
> Om en tillverkare struntar i säkerhetskontrollen kan de tvingas att dra tillbaka produkten från marknaden och kan även här bli skadeståndsskyldiga.
Frågan är;
1) Apparaten kommer inte säljas, endast brukas i en förening (se det som donation)
2) Vad innefattar "säkerhetskontroll"? Har läst igenom lite saker jag hittade i sveriges lag om eletriskt materiel samt producentansvar, hittade inget vettigt
> Så i ditt fall så är det alltså ditt ansvar att säkerställa att din utrustning säkerhetstestas och det är du som för stå för försäkringar och andra kostnader om det går åt skogen.
Som ovan, vad innebär säkerhetstesta? Ang. försäkringar, borde inte det täckas upp av föreningens fastighets försäkringar om något händer? Det är så jag har förstått att det ska fungera om t.ex. en tv skulle tända eld på ett hus?
> Så om jag skall komma med pekpinnar och vara moralisk så avråder jag dig från att göra en sådan installation till tredje part utan fullständig licens samt försäkring.
Det handlar inte om någon installation, i princip ansluta apparaten till elnätet via vanliga kontakter (3-fas/1-fas?) samt att ansluta belysning till apparaten (vanliga 1-fas stickproppar.) Det är alltså inte frågan om en fast installation
> Lycka till!
Tack :) Har fler frågetecken nu än innan :)Sv: Föreningslokal - Använda hemmabyggda apparater?
Min bevakning av forumet verkar ha fallit bort, jag har inte fått ett mail på hela sommaren.
Eftersom det är så förträffligt svarat innan vill jag bara lägga till att er försäkring inte täcker annat än om installationen är professionellt utförd. Samma sak gäller om du använt icke godkända elprodukter (oavsett vem som byggt dem) i ett nät och orsakat skada. I bästa fall jämkas eventuell ersättning nedåt, i värsta fall gäller försäkringen inte alls för ev. skada som uppkommit.Sv:Föreningslokal - Använda hemmabyggda apparater?
Sv: Föreningslokal - Använda hemmabyggda apparater?
Det finns flera olika certifierade företag som utför den sortens tester du är ute efter, gemensamt är att de akrediteras av Swedac: http://www.swedac.se/
Ett välrenommerat företag som utför tester och certifieringar är ETL Semko: http://www.sweden.intertek-etlsemko.com/
De tråkiga nyheterna för dig är väl att det förmodligen är ganska dyrt att genomföra detta för en enda produkt. Denna typ av tester avser normalt massförsäljning av samma produkt.
Men du kan ju alltid kolla vad de har för olika prisalternativ.
Lycka till!
// Johan