Vem har äganderätt till källkod? Ja du... Det där är ett svårt fall. I princip är det upphovsmannen (alltså utvecklaren) som har upphovsrätten (antar att det är den du syftar på när du skriver "äganderätten") till koden. Men när en annan juridisk person har betalat för att koden skall utvecklas är det nog snarare regel att upphovsrätten näst intill övertas av beställaren. Finns en jättebra artikel om upphovsrätt ("äganderätt") här på pellesoft också: ok tack, på svenska betyder det, Att uppdragstageren (utvecklingsföretaget) äger rätten till källkoden då eller? Snarare att "ingen" äger rätten till källkoden om de inte kan bevisa det. Om ni fortsätter med källkoden måste uppdragsgivaren bevisa att de äger koden för att få ut något. Om de fortsätter med källkoden måste ni bevisa att ni äger koden för att få ut något. ok, förstår. Så utvecklings företaget som har källkoden fysiskt kan bevisa att de äger den. Nej, det kan man väl bara bevisa genom att ha ett avtal på det. Så om företaget som har beställt produkten också har källkoden så kan de göra vad de vill med den? jo, men nu har bara mjukvarföretaget källkoden och kunden applikationen Programfil i .exe format. Den som betalar någon för att skriva ett system äger per default rätten till källkoden. Det är när man vill skriva ett system och kanske vet att man vill sälja det till fler - då skall man diskutera med beställaren att kunna sälja vidare samma program. Pelle, har du källor till det? Tycker det har nämnts flere gånger i tråden att det inte är en lätt fråga. Jag tycker det är sunt förnuft och god sed att det skall vara så. Om jag skulle betala dig för att bygga mitt hus så skulle du ju inte ha rätt att bo i det per automatik. Precis samma sak gäller om någon ber dig utföra ett arbete som de betalar för. Hur avancerad kod du väljer att använda är ju upp till dig - det lägger sig oftast inte beställaren i, precis som 3:e partsprodukter, källkod du hittat på nätet eller en annan kod du utvecklat för tidigare kunder osv osv .. <b>Om jag skulle betala dig för att bygga mitt hus så skulle du ju inte ha rätt att bo i det per automatik.</b> Har inte Värksköld 1§ någon tyngd. Vad skall man göra för att skydda sin kod? räcker det om det finns licensavtal i programmet vid installation eller måste man bifoga varje offert ett dokument som säger att du inte äger källkoden? Pelle Johansson: Per Persson: Tusen tack!äganderätt till källkod?
Ett utvecklingsföretag får en muntlig beställning på att skapa ett unikt program och delbetalningar betalas ut under tiden löpande som skall slutbetalas mot en faktura men vem äger källkoden till programmet. Inga skrivna kontrakt finns.
Vad vet du om sådana fall? /Tipps idéer & länkar om ni har.
Tack!Sv: äganderätt till källkod?
Jag hittade en uppsats om problemet:
http://www.juridicum.su.se/iri/dawe/Upphovsratt%20och%20kallkod.htmSv: äganderätt till källkod?
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=894
Det verkar rätt kört för endera parten att hävda upphovsrättsintrång om inget finns avtalat på papper:
"Högsta domstolen har 1994 uttalat en bevisregel som innebär att den som hävdar att intrång i upphovsrätten föreligger har bevisbördan för att en lagstridig efterbildning skett."Sv:äganderätt till källkod?
Sv: äganderätt till källkod?
(Är ej juridiskt kunnig, btw.)Sv:äganderätt till källkod?
Sv:äganderätt till källkod?
Jag anser i alla fall att koden tillhör kunden om inget annat nämns. Men belägg för det, nä god sed och 10 år som konsult. Men som du och andra säger, det är inte en lätt fråga och därför bör man klargöra det innan jobbet påbörjas så båda parter vet - då är det inget svårt.Sv:äganderätt till källkod?
Nu blandar du ju verkligen ihop saker. Materiell äganderätt, materiell nyttjanderätt och immateriell upphovsrätt är tre vitt skilda saker.
En mer korrekt jämförelse vore:
Om jag skulle betala dig för att göra ritningar och bygga ett hus åt mig efter dem, skulle du då få använda ritningarna för att bygga ett likadant hus åt dig själv?Sv: äganderätt till källkod?
>Jag tycker det är sunt förnuft och god sed att det skall vara så.
Ointressant då lagen säger annorlunda. Upphovsrätten tillfaller alltid upphovsmannen om inte annat avtalas (vilket inte verka ha gjorts här). Ett undantag finns för datorprogram som utvecklas och skrivs av någon som annställd och som en del i personens arbetsuppgifter, då tillfaller den arbetsgivaren enligt 40 a i URL:
"40 a § Upphovsrätten till ett datorprogram, som skapas av en arbetstagare som ett led i hans arbetsuppgifter eller efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren, såvida inte något an nat har avtalats. Lag (1992:1687)."
Detta verkar inte vara fallet här då det handlar om att man köpt programmet av någon annan. Enligt lagen och båda de artiklar som har länkats till ovan så framgår klart att man måste ha avtalat om överlåtelse av upphovsrätten till källkoden (eller om att få tillstånd till att ändra med mera i den) för att beställaren skall få några rättigheter.
>Om jag skulle betala dig för att bygga mitt hus så skulle du ju inte ha rätt att bo i det per automatik.
??? Vad har det med upphovsrätt att göra? Inget alls! Boende har inget med upphovsrätt att göra. För övrigt så skulle du inte få upphovsrätten till arkitekturen i bpstaden, den ligger kvar hos arkitekten eller byggherren.
Det närmaste man kan komma i liknelse med datorprogram är att användandet av datorprogrammet inte heller kräver att man har någon upphovsrätt. Beställaren kan således fritt använda (köra och så) det skapade programmet men innehar inte upphovsrätten.
Du blandar i hop två olika saker, nämligen ägandet av enskillda exemplar av ett verk och ägandet av upphovsrätten till ett verk. De är oberoende av varandra och följs inte åt.
>Jag anser i alla fall att koden tillhör kunden om inget annat nämns.
Och upphovsrättslagen anser att UPPHOVSRÄTTEN tillhör upphovsrättsmannen om inte annat avtalas. Vem som sen äger enskillda exemplar av programmet har inte med upphovsrätt att göra.
>Men belägg för det, nä god sed och 10 år som konsult.
Det troliga är att ni under dina tio år har varit ordentliga och skrivit avtal som reglerat det hela. Nu handlade det dock om ett fall utan avtal som reglerade upphovsrättens ägande.Sv:äganderätt till källkod?
>Har inte Värksköld 1§ någon tyngd. Vad skall man göra för att skydda sin kod? räcker det om det finns
>licensavtal i programmet vid installation eller måste man bifoga varje offert ett dokument som säger att
>du inte äger källkoden?
I likhet med ovanstående person vet jag inte vad du menra med "Värksköld 1§". Det som skyddar din kod (till stor del) är upphovsrättslagen. Det skyddet får du per automatik när du skapar ditt program och du behöver inte göra något särskillt för att få det skyddet.
Ska man utveckla ett program på uppdrag av någon annan så kan det ändå finnas en poäng i att ta upp upphovsrätten i avtalet. Skall du som utvecklare behålla den blir det mer en bekräftelse på vad lagen säger och ett förtydligande och kanske tydligare för alla inblandade vad som faktiskt gäller. Skall beställaren antingen ta över upphovsrätten helt eller få rätt att använda programmet fritt för egna ändringar och vidarespridning med mera så måste detta avtalas om. Det finns således många skäl till att ta upp upphovsrätten i avtalet oavsett vad som skall gälla. Till exempel så kan man se till att båda parter har rätt till koden och få använda den om man tycker det är en bra lösning eller så ser man till att endera parten får ensam rättighet. Notera dock att detta endast gäller de ekonomiska rättigheterna. Den ursprunglige upphovsmannen har alltid kvar de ideella rättigheterna, till exempel att anges som just upphovsman. Det går inte att avtala bort.Sv: äganderätt till källkod?
Förklarade samma berättelse för en jurist och han sa att det finns inget att oroasig för, det är upphovsrättslagen som gäller som du sa Sam.