Hej, Detta är ärligt nog något av det mest idiotiska jag läst. Du tycker att det är mot god affärssed och falsk marknadsföring att de är snabba? Herregud! Jag tror jag vet vilket företag du har beställt ifrån och det är just deras leveranstider som gör att jag beställer om dem om och om igen.. Hej, Hej Hej, tack för infon. Min lilla analys: Det här påminner om en kund som nyligen skickat in ett supportärende till oss (MediaNow.se). Hon hade lagt några ordrar och angivit faktura som betalningsform. När sedan fakturorna hade skickats ut blev hon förvånad. Hon hade ju inte laddat ned produkterna... Kostade det även om hon inte laddade ned? Undrar om hon går tillbaka till matbutiken med mat som hon inte ätit upp och ber om att få pengarna tillbaka... Hej, >Lagerförda produkter packas och avsänds normalt samma eller <b>Jobbar de på lördagar så är lördagar att definera som en arbetsdag! "Gängse och jag hoppas fortfarande vedertagen tolkning är: Alla dagar är arbetsdagar utom lördagar, söndagar, allmänna helgdagar samt midsommarafton, julafton och nyårsafton." Själv skulle jag vilja hävda att det hör till allmänbildning att veta att arbetsdagar betyder helgfria vardagar, och är du lika mycket i skälltagen som du var i början av inlägget inbjuder jag till att du går loss på den. Skälltagen? Hur gammal är du? 12? Fredrik, du har tidigare verkat som en logisk kille men detta? Dina inlägg innehåller ovidkommande gliringar och tonen gränsar till översitteri. Kolla den engelska termen Business days: http://en.wikipedia.org/wiki/Business_day <b>Gängse och jag hoppas fortfarande vedertagen tolkning är: Alla dagar är arbetsdagar utom lördagar, söndagar, allmänna helgdagar samt midsommarafton, julafton och nyårsafton.</b> <b>Säg det till sjuksköterskor, präster och andra som ofta jobbar helg.</b> Kan man inte hantera en diskussion, varför påbörjar du då en diskussion i ett forum? Vill du tolka det som om jag inte är logisk, då får det ligga på dig. Visst kan jag hantera en diskussion, men jag ska inte behöva hantera att den handlar om andra saker. Du är bra på att googla.. Men jag kan inte i min vildast fantasi förstå din tolkning av avtalstexten. Verkar mer som om du gjorde bort dig och sökte en ursäkt. Misstänker att om detta skulle tas upp i någon form av juridisk instans så hade det slängts ut i papperskorgen direkt (fast det kan de ju tyvärr inte göra, utan det kommer att kosta i tid och pengar och ett riktigt fall kommer att få en senare behandlingstid). Visst kan du kalla det att jag gjorde bort mig, om det är att göra bort sig att vara genuint intresserad av att vara allmänbildad. Jag tycker inte att du kan klandra företaget i denna situation. Tack för svar. Ska returnera varan, det är jag övertygad om kommer att fungera som det ska och att varan jag köpt är en sådan som går att byta.Tolka försäljningsinformation
Beställer på lördag morgon (tidigt) en hårddisk hos ett företag.
Deras försäljningsvillkor säger följande:
Lagerförda produkter packas och avsänds normalt samma eller
nästkommande arbetsdag.
Deras sida som behandlar leveranstid:
Produkter som finns i lager skickas normalt från vårt lager 1-3
arbetsdagar från att beställningen gjorts.
Vårt mål är att alla beställningar inkomna en vardag före 10.00, som
dessutom endast består av produkter som finns i lager, skall skickas
samma dag.
Fint tänker jag, beställer först och dubbelkollar sen, har ju tid på mig eftersom min beställning inte behandlas förrän nästkommande vardag. Dvs tidigast på nästa arbetsdag. Gissa om jag blir häpen när jag några timmar senare går in och ska ändra min beställning. Då är den redan skickad för plock som det heter hos dem.
Tycker att det är svårt att som kund fatta ett bra beslut med den undermåliga informationen och undrar om någon vet om det faller inom vilseledande marknadsföring (av försäljningstjänsten) eller på annat sätt inte uppfyller god affärssed.
Håller på förhand med dem som tycker att jag borde kollat först och beställt sedan när jag är efterklok. När jag handlade var bekvämlighet som avgjorde att det var bra att göra alla datorrelaterade ditten datten på en och samma gång med en liten risk att behöva korrigera, dvs. ganska säker på vad jag ska ha - även om jag nu i efterhand inser att jag borde tänkt till. Det tycker jag att jag som konsument har rätt att vara. Men om det inte går att tolka informationen i webbutiker eller om den är knapphändig?
Är alltså intresserad av om man som kund får dra slutsatser av informationen på detta sätt eller?
//AnnSv: Tolka försäljningsinformation
Om du ångrar ditt köp så har du alltid 14 dagars ångerrätt genom distansavtalslagen..Sv:Tolka försäljningsinformation
Hade väntat mig den här reaktionen. Visst är det bra att de är snabba men å andra sidan frågar jag efter om jag borde begripa den information som står på sidan efter vad som står där och fatta beslut därefter. Frågan är inte om det är bra eller dåligt att de är snabba utan om jag som kund kan basera mina beslut på den information jag får. Baserat på att de bara bearbetar ordrar arbetsdagar kan jag lägga en order och skulle det visa sig att jag tänkte fel vilket jag inte trodde, kan jag ändra den före den behandlas. Om inte måste jag kolla först. Anledningen till hur jag vill göra är min ensak.
Visst har jag ångerrätt men den är förenat med fraktkostnader. Det är inte så mycket dessa som att jag faktiskt är nyfiken på om informationen i försäljningsvillkoren måste vara i överenstämmelse med verkligheten som gör att jag efterlyser åsikter och information här.
Eftersom jag är den jag är och gör som jag gör så är det faktiskt riktigt intressant att veta, dvs. hur medveten man som konsument måste vara.
Edit: Hoppas således på ett svar som klargör vad det är som gäller så att jag kan vara mer uppmärksam i fortsättningen om det är vad som krävs. Tycker bara att det är rimligt att jag ska kunna fatta beslut utifrån den information jag har. Kan jag inte det som kund känns det som om något är lite snett. Sv: Tolka försäljningsinformation
Kanske förstår vad du menar men ditt beställning uppstår när du trycker på knappen, dvs när de registerar beställningen. Sen om du har möjlighet att ändra din order beror ju på om företaget erbjuder den tjänsten, det är helt upp till företaget. Det finns ingen lag som reglerar huruvida du får göra ändringar i en beställning fram tills du har fått den levererad. Jag skulle säga att informationen från företaget utgör en service så du kan beräkna eventuellt leveransdatum.
Nu vet jag inte i vilken egenskap du gjorde beställningen men som information så gäller bara distansköplagen privatpersoner, ej företag
/PontusSv:Tolka försäljningsinformation
Beställde i egenskap av privatperson så jag kommer använda ångerrätten.
Företaget i fråga har instruktioner om att det går att ändra till dess ordern packas.
Informationen i övrigt fick mig att tro att packning inte skulle ske förrän tidigast på måndag.
Eftersom jag var 99% säker på vad jag skulle ha (fast jag hade tydligen hjärnsläpp) dubbelkollar jag inte före beställning, jag är ju ledig och kan ta det när jag vill ett dygn framåt, superlyxigt ju. Stupid me!
Tog i lite när jag skrev inlägget. Skulle gärna se ett tillrättaläggande av de legala aspekterna - därför använde jag mig av den terminologi jag är bekant med i sammanhanget. Klart irriterande att vara så klantig i tolkningen av hur det fungerar att handla hos dem och undrar hur det egentligen kan tolkas när man hårddrar det. Dels för det här specifika tillfället, dels även för att jag hoppas kunna använda den informationen i andra sammanhang så jag inte gör om detta som tydligen är att betrakta som ett nybörjarfel e.d. i sammanhanget.
>>>>>
Produkter som finns i lager skickas <b>normalt</b> från vårt lager 1-3
Vårt <b>mål</b> är att alla beställningar <b>inkomna en vardag före 10.00</b>, som
samma dag.
<<<<<
Det är normalfallet vi pratar om. Att det brukar vara så, men eftersom att det bara är normalfallet så kan det variera, till både det bättre (samma dag?) och det sämre (4 eller fler arbetsdagar.) Företaget är mest troligt intresserat av att avvika mot det bättre då i princip alla kunder vill ha varorna nu, och inte imorgon. Att vara sena med en leverans är inte bra för ryktet.
Med det i bagaget, så kan vi fortsätta. Det är deras mål att beställningar som inkommer på en vardag, för kl 10.00, ska skickas iväg samma dag. Det målet är de troligtvis måna om att inte missa - kan de arbeta bort allting som läggs under helgen innan nästa arbetsvecka drar igång så har de större chanser att lyckas med sitt mål. Återigen, de flesta kunder vill ha varorna nu, och inte imorgon.
Notera dessutom: De skriver ingenting om vad deras mål är för saker som beställs innan klockan 10.00 en helgdag. Det skriver de ingenting om.
Slutsats: Det är absolut inget konstigt om de avviker från det normala, och det är ingenting konstigt med att de behandlar beställningar på en helg.
Ann: Tills nästa gång: Ring kundtjänst och skicka mail till rätt instans nästa gång, jag skulle inte tro att det är helt omöjligt att stoppa en beställning som gått till packning så länge den inte hamnat i postens händer/är på väg dit inom en snar framtid. Företaget vill säkert ha nöjda kunder :)Sv: Tolka försäljningsinformation
Sv:Tolka försäljningsinformation
Försökte komma i kontakt med dem men de var inte tillgängliga denna tid heller.
Mejlade supporten men fick veta att deras system styrde och inte gick att ändra.
Jag hajade också till över normalt men tänkte att pratar de i termer av arbetsdagar så är det vad som gäller, kunde inte tänka mig ett negativt avvikande värde bara ett positivt, dvs att de ville täcka upp så att de inte kunde hållas ansvariga för mindre leveransförseningar.
Det är inte hela världen, skulle jag stått och fallit med detta hade jag inte gett mig in i det.
Får helt enkelt använda mig av ångerrätten.
Tycker fortfarande att de kunde vara tydligare i sin information. Det ska gå att dra slutsatser av typen "så här funkar det" av den information man får. Varför stipulerar de villkoren i termer av arbetsdagar om det även gäller andra dagar? Svar: för att täcka upp för leveransförseningar. Naturligtvis, så här i efterhand. Inte för att ge kunden information om hur det fungerar. Det var vad jag hade förväntat mig av informationen.
//Ann
Edit jag tolkade alltså informationen som att arbetsdagar var en konstant och att antalet dagar var det som normalt syftade på.
De förklaringar jag fått här som har hjälpt mig förstå hur man kan tolka det på ett annat sätt tackar jag för.Sv: Tolka försäljningsinformation
>nästkommande arbetsdag.
Jobbar de på lördagar så är lördagar att definera som en arbetsdag!
Vilka grunder har du för att de säger att de inte arbetar på lördagar?Sv:Tolka försäljningsinformation
Vilka grunder har du för att de säger att de inte arbetar på lördagar?</b>
Gängse och jag hoppas fortfarande vedertagen tolkning är: Alla dagar är arbetsdagar utom lördagar, söndagar, allmänna helgdagar samt midsommarafton, julafton och nyårsafton.
Just arbetsdagar används ofta i olika villkor för att det ska gå att räkna fram den faktiska dagen en händelse förväntas ske eller borde ske senast.
Titta in på http://sv.wikipedia.org/wiki/Heltid och läs sista stycket.Sv: Tolka försäljningsinformation
Det låter mer som den vedertagna tolkningen av "vardagar", inte "arbetsdagar". Länken gav inget som stödde dina argument, det var bara en lösryckt text från någon a-kassas information som postats på wikipedia som kan användas för att räkna fram hur många timmar en heltidstjänst består av.
Och, om man ska hårddra försäljningsställets terminologi så använder de sig både av uttrycket "arbetsdagar" och "vardagar", vilket _kan_tyda på att de skiljer på de båda, det kan ju bland annat bero på att de delar som benämns som "vardagar" handlar om dagar då de är beroende av andra aktörer som endast utför sina tjänster på vardagar (kreditbolag, leverantörer etc).
Är inte en chans att de bryter mot marknadsföringslagen med tanke på dina extremt tunna argument.Sv:Tolka försäljningsinformation
Edit: motsatsen är kalenderdagar.
Edit igen: Överallt där du läser om arbetsdagar, hittar du någon mer information? Oftast inte va?
Det beror på att det är ett begrepp som ska vara universellt och förstås lika av alla.
Edit igen: Du kan inte tänka dig att den som skrivit texten kanske har samma kunskap om vedertagna begrepp som några av de som skrivit inlägg här?Sv: Tolka försäljningsinformation
Definitionen av arbetsdag som "helgfri vardag" låter som något vänsterpopulistiskt argument för att locka väljare, medan definitionen "dag då man arbetar" låter logisk, det är också så som ordet är uppbyggt, sen hur den lingvistiska historiken på ordet ser ut, det vet jag inte.. Sv:Tolka försäljningsinformation
Du har ju skällt på mig i tidigare inlägg, så jag banade väg för att du kunde fortsätta göra det eftersom sakfrågan inte tycktes vara intressant.
Är själv förvånad över att jag inte hittar någon definition att visa dig för arbetsdagar används av myndigheter och i avtalstexter och detta därför att avsikten är att alla ska kunna förstå vad som avses, tycker det är en beklaglig lucka i allmänbildningen att inte känna till det.
Det finns tre begrepp.
Kalenderdagar, arbetsdagar och vardagar.
Arbetsdagar används i avtalstexter för att vardagar skiljer sig åt mellan länder och det inte ska bli några tvivel om vilket lands dagar som gäller.
Om jag hittar något som förklarar och jag hoppas du kan se som tillförligtlig källa ska jag visa dig.
//AnnSv:Tolka försäljningsinformation
Där noterar de också att det för fler och fler företag inte finns anledning att särskilja arbetsdagar från övriga dagar.
Min kommentar till detta är att om de inte har några arbetsdagar att begränsas av ska de inte heller använda det begreppet.
Tror nu inte att det är vad de avsett. Tror som tidigare att de använder arbetsdagar som det brukar användas för att täcka upp för leveransförseningar.
<b>Själv skulle jag vilja hävda att det hör till allmänbildning att veta att arbetsdagar betyder helgfria vardagar</b>
Säg det till sjuksköterskor, präster och andra som ofta jobbar helg.Sv:Tolka försäljningsinformation
Visst skulle jag kunna prata med en person som ofta jobbar helg om arbetsdagar i det sammanhang denna tråd handlar om.
Tror de flesta av dem skulle ha begreppet klart för sig.
Det ändrar dock inte något för min del. Låt oss säga att den definitionen av arbetsdagar som du anser vara den vedertagna verkligen är så. Bara för de inte använder termen "kalenderdagar" i villkorstexten som du nämnde, innebär det att de inte använder kalenderdagar som inte är arbetsdagar eller vardagar till att utföra arbete? Skall de kunna "anklagas" för vilseledande marknadsföring på grund av detta?
Du menar alltså seriöst att om jag skriver:
"Produkter som finns i lager skickas normalt från vårt lager 1-3
Vårt mål är att alla beställningar inkomna en vardag före 10.00, som
samma dag."
så är det vilseledande marknadsföring om jag packar ihop paketet på en lördag? Ska det även stå "Vi packar varorna under alla årets dagar under förutsättning att någon hos oss jobbar"? Det är det jag finner väldigt ologiskt i dina argument, och rent ut sagt så är ingen av dina argument särskilt hållbara för diskussionen och baseras på antaganden som jag tyvärr inte kan ens kan förstå hur villkoren kan tolkas så. Voff..Sv:Tolka försäljningsinformation
Det du skrev nu var mer sakligt och därför lättare för mig att begripa.
Mitt inlägg handlade inte om att anklaga eller peka ut ett företag, var lite förbannad, undrade om det var rimligt att ha text som kunde misstolkas och förväntade mig då detta är ett juridiskt forum ett klargörande av juridisk terminologi kring detta.
Nej, det kan inte kallas detta därför att och så en juridisk korrekt förklaring av hur det faktiskt får gå till.
Försökte lista ut hur det fungerar att handla hos ett företag jag inte handlat av tidigare.
Eftersom det blev tokigt så undrade jag alltså om det var jag som misstolkat eller om det förhåller sig så att man inte kan förvänta sig att dra sådana slutsatser av den information som finns. Dvs. den informationen är till för något annat, inte för att jag begriper vad.
Att arbeta med leveranser kräver precision och det kan faktiskt vara lika illa att leverera för tidigt som för sent beroende på vilken vara eller tjänst man levererar. Tycker att det är rimligt att jag som kund före jag bestämmer mig ska kunna läsa mig till hur det fungerar.
I det här fallet handlade det om hur länge ordern var min och inte deras. Med risk för att upprepa mig själv :) tolkade det som om den låg vilande i systemet till dess någon började arbeta med den, nästa arbetsdag.
Att jag inte på djupet kan betydelsen av terminologin jag använder är ju anledningen till att jag frågar.
Det här är ju inte helt enkelt att förstå fast nog verkar det som om e-handeln har höga krav på sig.
Källa: http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=855&lngArticleId=785#affarssed
C. INFORMATION OM AVTALET
Företag som ägnar sig åt elektronisk handel skall tillhandahålla tillräcklig information om bestämmelser, villkor och kostnader förenade med avtalet för att konsumenten skall kunna fatta ett underbyggt beslut om att ingå avtal eller inte.
2.2. GOD AFFÄRSSED OCH TILLBÖRLIG MARKNADSFÖRING
Företag som ägnar sig åt elektronisk handel skall ta vederbörlig hänsyn till kundernas intresse och tillämpa god affärssed och tillbörlig marknadsföring.
Företagen skall inte göra någon marknadsföring som utelämnar något och inte heller tillämpa försåtliga, vilseledande, bedrägliga eller otillbörliga metoder.
Företag som säljer, marknadsför eller främjar försäljningen av varor eller tjänster till konsumenter skall inte tillämpa metoder som kan orsaka kunderna oskälig skaderisk.
När företag informerar om sig själva eller de varor och tjänster de tillhandahåller, skall de presentera sådan information på ett klart, tydligt, korrekt och lättillgängligt sätt.
Företagen skall i varje framställning uppfylla god sed och praxis i sina kontakter med konsumenter.
Företagen skall ta hänsyn till den elektroniska handelns globala natur och, när så är möjligt, ta hänsyn till de olika system för reglering som gäller på de marknader de riktar sig till.
Företagen skall inte utnyttja den elektroniska handelns särskilda egenskaper för att dölja sin verkliga identitet eller hemort eller för att undvika att rätta sig efter konsumentskydd och/eller tillsynsorgan.
Företagen skall inte använda sig av oskäliga avtalsvillkor.
Annonser och annan marknadsföring skall kunna uppfattas som sådan.
Av annonser och annan marknadsföring skall det framgå vilket företag som svarar för marknadsföringen om avsaknad av reklammarkering skulle vara missvisande.
Företagen skall kunna styrka alla direkta eller underförstådda påståenden så länge som framställningen är aktuell, samt under en rimlig tid därefter.
Företagen skall utveckla och genomföra effektiva system som är lätta att använda och som låter konsumenterna välja om de vill ta emot eller inte ta emot obeställd e-postreklam.
I de fall då konsumenterna gett uttryckt för att de inte vill ta emot obeställd e-postreklam skall detta respekteras.
I ett antal länder gäller särskild lagstiftning eller egenåtgärdsprogram för obeställd e-postreklam.
Företagen skall ta särskild hänsyn vid reklam eller annan marknadsföring som riktar sig till barn, äldre, allvarligt sjuka och andra som kan vara mindre kapabla att förstå den information de får.Sv: Tolka försäljningsinformation
Sv:Tolka försäljningsinformation
Det är bl.a. det som gör att jag känner till begreppet arbetsdagar ;).
Det handlar inte bara om att vara bra på att googla, det handlar också om att läsa och förstå.
Tror du jag skulle skrivit här om jag inte verkligen ville ha ett klargörande, även om det var ett besked som klargjorde att jag tolkat det uppåt väggarna.
Du har åtminstone försökt göra det och jag ska ännu en gång upprepa mig och förklara att jag valde en strategisk tidpunkt att lägga beställningen på i tron att jag skulle få ha den vilande till nästa arbetsdag då jag visste med mig att jag skulle komma att dubbelkolla innan dess.
Hade jag beställt rätt vilket jag faktiskt trodde, bra, en sak mindre kvar att göra i helgen.
Detta val gjorde jag baserat på den information de tillhandahåller på sin sida. Trodde att normalt betydde att det kunde bli en förskjutning åt försening men kunde inte drömma om att de levererade andra dagar eftersom de använde en terminologi som jag vant mig att tolka som "ni förstår väl att vi bara arbetar kontorsdagar?".
Skulle det verkligen skada om informationen var så tydlig så jag förstått - arbetsdagar svänger vi oss med för att det kan uppstå leveransförseningar inte för att du ska tolka det som står bokstavligt och dra slutsatser av det - och inte tagit det beslut jag gjorde utan gått och kollat först?
Har jobbat med serviceyrken i många av mina yrkesverksamma år, även med avtalsformuleringar och jag är förbluffad.
Med minsta lilla känsla för stil och service hade det dykt upp en returlapp i min brevlåda.
Någonstans borde också en disclaimer om avvikelser från det stipulerade, dvs. arbetsdagar kunna vara på sin plats.
Det här är inte en så stor grej för mig förutom att jag gärna vill räta ut de frågetecken jag har kring om det är rimligt att ha information som man avviker från.
Utan att googla rätt på källan igen kan jag säga att det anses att den som misstolkat informationen har rätt i ett sådant här fall.
Lösningen på det andra är enkelt, jag handlar inte av dem igen. Skickar tillbaka grejerna, får en återbetalning. Lite gick det åt till frakten, men jag kan lova att jag kommer undvika alla affärer som inte är glasklara i fortsättningen, så det är säkert som det brukar här i världen. Inget ont som inte har något gott med sig.
Och förresten, tack för att du klargjorde Jantelagen för mig, lite lustigt att åtminstone få något med referens till juridik till svar, även om det inte är en sån slags lag.
Dock kan företaget säkert tänka sig ett byte eller öppet köp eller liknande, eftersom de sannolikt har många liknande produkter och stora volymer och därför inte borde ha något att förlora på att låta dig byta vara.
Det framgår inte klart men jag förutsätter att du köpt varan på nätet. Då gäller som någon riktigt angivit 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten är dock inte ovillkorlig, undantag gäller bland annat för produkter som inte kan återlämnas eller förfars, bruten försegling m.m.Sv:Tolka försäljningsinformation
Tolkningen jag gör är att det faller utanför ramarna för kraven om lättfattlig information att kunna dra slutsatser om hur länge det dröjer till en order effektueras.
//Ann