Hur går jag bäst till väga för att hantera e-post listor med mer än 30000 användare? Vad webbhotellen och de säger vet jag inte, det kanske någon annan kan svara på. Tack för ditt svar Hans! Jag gjorde ett program för många år sen som skulle skicka epost till medlemmar och det fungerade perfekt när jag testade. Sen när personen som skulle använda programmet gjorde ett riktigt utskick med fler personer så blev det fel. En stor del av adresserna kom med i meddelandet. Hittade denna länk: http://gammadyne.com/bcc_mode.htm Om du ska skicka ca 30000 så kan väl bcc kanske vara en möjlighet ändå. Vet inte hur många man kan skicka men om det går med 50 så behöver du "bara" göra 600 utskick vilket borde gå ganska snabbt. Jag har för mig att om du skickar massa personer i bcc så tror jag spamfiltret reagerar på det på klienternas datorer, inte säker dock. Precis som Henrik säger, BCC syns inte hos mottagarna eftersom SMTP servern läser av denna och skickar en kopia (TO) till varje mottagare och tar bort BCC fältet helt. Detta ämne är högaktuellt för min del. Just med listorna beror det nog på webbhotellet vad man kan ställa in och inte. Hos Binero hittar jag inte någon inställning för detta. Kan ju hända att man på något sätt själv måste ställa in det via SSH, men det har jag ingen aning om hur man gör.E-post listor 30000+
Det finns ju flera alternativ, antingen en egen databas med alla adresser som man sedan vid utskick lägger ihop till en rad som Bcc i e-posten.
Hur kommer prestandan att bli i detta fall? SMTP servern måste ju då arbeta ihjäl sig med att bearbeta hela listan med mottagare.
Finns det någon begränsning på antalet mottagare i Bcc fältet?
Vissa, de flesta, webbhotell erbjuder ju ett x antal e-post listor, vad är det exakt och hur lägger man via programkod till i dessa listor? Finns det några fördelar och nackdelar att ha sådana listor, både med hantering och utskick?
Vad tycker webbhotellen om att man skickar ut flera tiotusentals e-post meddelanden i veckan?
Om någon har erfarenheter av att skicka stora mängder e-post är jag väldigt tacksam för lite input.
Tips och andra förslag är också väldigt välkomna.
Programmeringsspråket är i dagens läge PHP, men jag frågar allmänt så därför spelar det ingen större roll.Sv: E-post listor 30000+
Jag skickade ut ett massmail till en massa kunder och upptäckte att de som gick snabbast var att ladda upp alla kunder från DB till en datatable som jag sedan loopade genom. Jag la in en räknare där jag efter 100 mail la in en thread.sleep för att inte belasta mailservern. Det var en .NET men bör väl finnas motsvarande i php.Sv:E-post listor 30000+
Jag hade funderat på att använda Bcc fältet man kan sätta när man skickar mail. Då tar SMTP servern hand om att skicka samma mail till flera mottagare, utan att de ser andra mottagare än sig själva.
Den tekniska lösningen är inga problem, utan jag funderar mer på begränsningarna i SMTP protokollet och hur man effektivast gör utan att belasta servern för mycket.
Undrar också som tidigare över vad e-post listorna som webbhotellen erbjuder innebär.
Om ingen annan har en bättre lösning ska jag testa om Bcc alternativet fungerar, annars kör jag en loop på alla som finns.Sv: E-post listor 30000+
Läs mer om mitt problem i [Skicka mail]
/ThomasSv:E-post listor 30000+
Där nämns det om problemet med BCC metoden. Man kan effektivisera utskicket, men inte skicka alla på en gång.
Som jag ser det nu finns det två alternativ:
1. Skicka alla en åt gången i en loop. Problemet med detta är att loopen tar tid och timeout på sidan måste ställas högre.
2. Skicka åt en grupp med e-postadresser genom BCC för att snabba upp utskicket. Problemet blir eventuellt SPAM-filter och överbelastning av SMTP servern.
Bästa skulle vara att en gång i minuten skicka ut till en grupp och markera dessa som utskickade. I PHP kan man, om man har tillgång till crontab, lägga in en cron som körs varje minut. Om utskicket tar ett par timmar gör ingenting.
Eller har någon insikt i webbhotellens e-postlistor? För och nackdelar med dem?Sv: E-post listor 30000+
En "riktig" lösning är nog att, som du föreslog, "schemalägga" utskicket under en längre tid.
E-postlistor hos webbhotellen har jag aldrig använt men vill också gärna veta hur dom fungerar.
/ThomasSv:E-post listor 30000+
Sv: E-post listor 30000+
Att använda sig av e-postlistor på webbhotellet är nog inte så smart det heller. För det första kan vem som helst då skicka e-post till alla mottagare om man inte får dit något speciell säkerhet.
De är mer för intern post till många.
Så det bästa alternativet hittills är att skicka ut ett antal varje minut.
Vet någon hur det fungerar mer specifikt med SMTP servrarna? Kan man i ett eget program skicka direkt till mottagarna utan att gå igenom en enda SMTP server? Man vet ju allt som är efter @ tecknet och detta är ju då destinationen för e-post meddelandet.
Tar man då fram IP adressen för denna mottagare kan man gruppera mottagarna efter destinationsip och skicka ut en hel grupp på en gång till samma server.
Är det kanske så som e-post programmen fungerar, alltså de som skickar massutskick?Sv:E-post listor 30000+
För min del ( eller mina kunders, hellre) är det inte 30K utan mellan 2-3000 adresser vi talar om.
Webbhotellen har ofta restriktioner när det gäller utskick; bland annat har Loopia en maxgräns på 200 utgående e-postmeddelanden per timme, och andra har restriktioner på 200 mottagare per utskick.
Cron-jobs som php kör är intressant, dock jobbar jag i klassisk asp.
Gällande e-postlistor att mottagare kan skicka till alla andra, är detta inte helt sant då man kan ställa in rättigheten på utskick till "moderate"-läge då endast admin kan skicka till alla mottagare.Sv: E-post listor 30000+
Men för bättre kontroll är det bästa nog att köra med en egen rutin. Måste kontrollera med Binero om de har några regler och vad de är i så fall för utskick.
Ett program som gör utskicken från en egen dator är också aktuellt och programmeringen av en enkel sådan är inte speciellt svårt, bara man vet vilken inriktning man ska ta.
Jag skulle föredra att kunna skicka direkt till mottagarens "närmaste" SMTP server som sedan levererar mailet till deras MDA. Som en fallback skulle man då få ha en eller flera SMTP servrar man kan skicka via om man inte direkt kommer åt mottagarens SMTP server.
Någon som har någon erfarenhet av detta?