Har upptäckt en skum grej. En sak jag har funderat på som ev har med polariserande glas att göra men som inte alls svarar på din fråga är: Blev lite nyfiken eftersom jag jobbade som laboratorieassistent i min ungdom och använde polariserade glas för att bygga snabba slutare med kerr-celler. Så jag tog fram min solglasögon, sådan man fäster på vanliga glasögon. Det är ju om jag fattar rätt polariserat glas, eller rättare sagt plast i dom. Men jag fick inte fram något som liknade dina resultat, inte på något sätt. <b>>En sak jag har funderat på som ev har med polariserande glas att göra men som inte alls svarar på din fråga är: <b>Det är den effekten du får av kameran (den skickar ut polariserat ljus).</b> Det är så (åtminstone vissa) plasmaskärmar, lcd osv är konstruerade (möjligt att det bara är plasma eller bara lcd, skit samma). <b>Ljus som går genom polariserat glas får exakt den polarisationen. Sätter man ett annat polarisationsfilter efter glaset vinkelrätt, så går inget ljus igenom.</b> Jag är inte på det klara med exakt varför du ställer frågan? För det första tror jag att du missförstod hur jag menade, för det andra var det mest en intressant grej som visar att den modell som lärs ut på gymnasiet inte funkar. Ja, det jag svarade var:Planpolariserat?
Var på 3d-bio igår, tog med mig 3d-glasögonen. Gissade att det var löst med två vinkelrätt planpolariserade glas, vilket det verkar som det var (lätt att se i en spegel och blinka med ena ögat i taget).
Vänster är alltså vertikal och höger horisontell (t.ex.).
Omedelbart började jag leta efter grejer som kunde se roliga ut med polariserat glas. En spontan ide är förstås skärmen.
Jag märkte att om jag blundade med ena ögat och vred på huvudet så blev det som ett färgfilter på bilden och färgen ändrades mellan klarblått till klargult.
Det är inte speciellt märkligt. Vad som däremot är märkligt är att samma effekt var för det andra ögat, för samma vinklar. Alltså - det blev samma färg oavsett vilken vinkel polariseringen på glasögonen var, men ändå olika beroende på vinkel. Hur fan går det ihop?Sv: Planpolariserat?
Om jag har mina solglasögon på mig och tittar på displayen på min kamera så ser allt som vanligt ut (men givetvis lite mörkare...) men vrider jag kameran 90 grader så blir displayen nästan helt svart.
Varför?
ThomasSv: Planpolariserat?
För mig blev skärmen helt kolsvart vid en viss vridningsvinkel när jag tittade med ett öga genom ett glas. Men några färgförändringar blev det, inte det minsta.
Men nu var det ju egentligen inte det du undrade över, men varför får vi så olika resultat??
/FimSv:Planpolariserat?
Om jag har mina solglasögon på mig och tittar på displayen på min kamera så ser allt som vanligt ut (men givetvis lite mörkare...) men vrider jag kameran 90 grader så blir displayen nästan helt svart.
Varför?</b>
Ja, det är precis det som är planpolarisering. Ljuset har en vinkel. Om ljusets rörelse är din arm så är polariseringen vinkeln på din tumme.
Ljus som går genom polariserat glas får exakt den polarisationen. Sätter man ett annat polarisationsfilter efter glaset vinkelrätt, så går inget ljus igenom. Det är den effekten du får av kameran (den skickar ut polariserat ljus).
Samma grej kan man också se på skyltfönster, reflektioner från solen försvinner i vissa vinklar.
Fim: Nu testade jag en annan grej, nämligen att hålla glasögonen en bit bort. Då får jag samma effekt som dig. Det kan ju helt enkelt vara så att bioglasögon är lite sämre och att det bara handlar om att utsläckningen inte blir total (och att det blåa ljuset har kortare våglängd och då ändå tar sig igenom).
Men då kvarstår ändå den besynnerliga effekten att _båda_ glasen släcker ut i samma vinkel. Får du också det?Sv: Planpolariserat?
Aha, det var det som krånglade till det. Tänkte aldrig på möjligheten att kamerans display var polariserad. Men varför är den det? Vad fyller det för funktion?
ThomasSv:Planpolariserat?
Det sitter en lampa och lyser, sen ett vertikalt polariserat glas så att det bara går rakt igenom. Sen finns det ett glas där polarisationen styrs av en spänning, och vid max så är det horisontellt (eller vice versa), dvs. helt svart.
Polarisationen är alltså ofta en bieffekt. När det kommer till tv-apparater har jag för mig att de dessutom plockar bort polarisationen med ytterligare ett filter.
Sen kan vissa ljuskällor av div. skäl få viss polarisation ändå, och det är normalt sett inget man märker.Sv: Planpolariserat?
Och vad händer om man mellan dessa glas placerar ett tredje polariserat glas som har polarisationsriktning i 45 grader i förhållande till de andra två?Sv:Planpolariserat?
Ljusets intensitet försvagas, polarisationen vrids, och ljusstyrkan ökar igen, men vad har det med mitt exempel att göra?
Jag har f.ö. funderat i de banorna, och tänker typ elliptisk pol. eller vad fan det heter. Men eftersom det var 4 år sen jag läste optik och matematiken kring mer avancerad polarisation än planpolarisering är det jag minns allra sämst så har jag helt sonika skippat att kolla upp precis vad som händer, och slänger ut en fråga här.
För om pol. är "45 grader" ut från skärmen så borde det fortfarande ge motsatt effekt från resp. glas?Sv: Planpolariserat?
Jag tar det igen:
Tag tre polariserade glas. Placera två av dem efter varandra med polarisationsriktningarna i 90 graders vinkel mot varandra. Då blir det mörkt. Placera sedan det tredje glaset med polarisationsriktning i 45 graders vinkel i förhållande till de två första. Vad händer?
(Blanda inte in din skärm i detta. Det här är fristående från dina funderingar.)Sv:Planpolariserat?
<b>>>Ljusets intensitet försvagas, polarisationen vrids, och ljusstyrkan ökar igen</b>
<b>>att den modell som lärs ut på gymnasiet inte funkar.</b>
Gymnasiet? Där fick jag aldrig lära mig polarisation.
Och anledningen till att jag lade upp tråden var just min effekterna från min skärm. Hur kan två vinkelräta glas släcka ut och släppa igenom vid samma vinkel?