Har kikat lite på hur man får till XP-look i gamla vb6 och hittat en del olika exempel här och på andra platser. Några som har idéer om vilken metod som är bäst samt om det är risk att man får problem hos användare när man använder det i sina program? Jag använder denna metod: [XP look - utan manifest-filen] Hej >Tips & Tricks:1624 Försökt med få till det med XP-manifest men TabStrip blir ej förändrad, någon som vet vad som behövs ändras? Den bifogade filen XP.Manifest.Res ska man alltså lägga till i sitt projekt genom Add file... Hittade en del som löser problemet med TabStrip. Ta en titt här istället! Funkar, men har problem med att tabstrip kräver picturebox som container och picturebox kan ej göras transparent så man ser färgen på tabstripen. Någon som vet varför jag inte har 6.0 i Comctl32.dll utan i mscomctl.ocx?XP manifest
Sv: XP manifest
Har inte märkt några problem när andra använder programmet, även om de inte har XP själva. Och det är skönt att slippa ha en egen fil för detta som måste med överallt också.Sv: XP manifest
Läste i ditt tipps att:
"Med Common Controls 5.0 får man även statusbaren, listview, slider, toolbar, tabstrip och progressbaren i XP look, vilket man inte får med Common Controls 6.0. "
De flesta användare har väll version 6.0 installerat hur gör man då?Sv: XP manifest
Fattade jag aldrig riktigt,det bifogades en resource fil 24 Spanska Que ?Sv: XP manifest
Jo, de flesta har nog 6.0 men som sagt, det fungerar inte med det - fråga mig inte varför. Det ända jag vet att det funkar med är 5.0 och det rä antagligen det som är felet för dig Roland. Tapstrip funkar nämligen utmärkt med 5.0.Sv: XP manifest
Om man väljer "Project/Components" och där direkt lägger filen comctl32.dll filen så får man objecten (med version 6 fil) men de fungerar.
(istället för att välja dem via kryssrutorna)
Om någon mer har info om XP-manifest, snälla återkom med info om detta.Sv: XP manifest
Det är mer korrekt!
[XP-tema utan Manifest-fil.]
Och det fungerar fast det är spanska och massa lull när du kollar på filen i VB.
//JockeSv: XP manifest
Försöker jag lägga till Comctl32.dll får jag ett fellemddelande som lyder:
"The file was not registerable as an ActivX Component"