Hej Hmm, visar du det som kommer från datat direkt på din htmlsida? I så fall tror jag att du på något sätt måste ställa om characterset så att du kan visa utländska tecken på något sätt. Leta efter den metatagg som klarar japanska tecken. Hur menar du med rätt info - returnerar du inte ett recordset från komponenten som du sen kan arbeta med? Hej nja, det är VB i sig som inte kan hantera unicode och andra språk. Därför ersätter VB varje tecken med ?. (Och det är i vb miljö du kontrollerar recordsetet) HejKonstiga språk i SQL
Har ett problem. Har en tabell i SQL2000 där en kolumn är av typen nVarChar. I den finns japanska tecken. Mitt mål är att få resultatet till en asp sida via en component(VB6).
Jag använder en helt vanlig sql sats för att hämta datan "SELECT mydata FROM myTable WHERE villkor uppfylls" . Så långt inga problem, den hämtar information men den visas bara som ??????(frågetecken). Varje japanskt tecken ersätts med ett ?-tecken.
Behöver lite vägledning, hoppas någon har någon lösning.
Jag har även testat att skapa en variabel av typen variant som ska ta emot RS, sedan skriver jag ut variabeln men den innehåller bara ?????
Tack på förhand
//Johan Sv: Konstiga språk i SQL
Prova:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=x-sjis">Sv: Konstiga språk i SQL
På min asp sida använder jag ett object som hämtar informationen från databasen, men jag lyckas inte ens få rätt info till objektet.
Har testat att skriva ut RS direkt men det blir bara ?-tecken
//JSv: Konstiga språk i SQL
Sv: Konstiga språk i SQL
Jag menar att recordsetet bara innehåller ?-tecken när jag skriver ut.
När jag via SQLs query analyzer ställer en fråga så blir resultatet rätt, alltså inte ?-tecken utan tex japanska.
Det verkar som om att ado inte kan hantera tecknen som finns i db utan ersätter dessa med ?-tecken. Testar ju att skriva ut rs med msgbox men msgbox kanske förväntar sig en annan typ. Har därför även testat att skapa en variabel av typen variant och lagt rs i den för att sedan skriva ut, men även då blir det ?-tecken
//JSv: Konstiga språk i SQL
Ett test som kommer fram till detta:
Skriv de tecken du har problem med i word och försök kopiera in dem i en textbox. Det går inte, men däremot kan du kopiera in dem i en rich edit control...
Du kan inte heller kopiera in dem i immediate fönstret...
Vet dock ej hur man löser det här, har också problem med detta men har inte hittat någon perfekt lösning.
Jag kom lite på vägen med min fråga i [Får inte till riktigt rottecken &#8730; ]Sv: Konstiga språk i SQL
Tiden rinner iväg. Hittade den här sidan på nätet. http://vancouver-webpages.com/multilingual/index.shtml
Lyckades utan problem att hämta data från sql direkt till sidan, gör ett sista försök med att hämta via komponenten.
//JOhan