Hej! Min erfarenhet är att detta inte fungerar särskilt bra eftersom de flesta filsystem låser hela eller delar av en fil då man skriver till den. Med ODBC kan du öppna en textfil som en databas, och då borde flera kunna skriva till den samtidigt. Hmmm, Jag har testat att öppna en textfil som en databas, men jag har inte testat att låta flera skriva samtidigt. Tack för synpunkterna! Jag har inte bestämt hur jag skall göra. Jag hade faktiskt inte tänkt tanken att använda en databas för ändamålet, men värt att beakta. Skriva till loggfil
Någon som har en uppfattning av hur skriva till text fil funkar när flera (>50) skall skriva "samtidigt" och
frekvent. Alltså stor belastning.
Vad jag tänker på är en logg fil.
BoSv: Skriva till loggfil
Mitt förslag är att skapa ett wrapper-objekt som ansvarar för att köa upp alla loggmeddelanden och sedan skriva dem ett i taget till din fil. På så sätt minskar du risken för problem med låsningar.
Nackdelen är att om denna komponent inte är superstabil så kan du tappa loggdata. Förutom att skriva den noggrant och testa mycket så löser man just det problemet genom att anropande program loggar lokalt och stoppar sin process om det är kritiskt om den inte kan logga till den delade komponenten.
Lycka till!
// JohanSv: Skriva till loggfil
Sv:Skriva till loggfil
Intressant tanke, detta har jag inte testat själv. Frågan är om ODBC kopplingen agerar en wrapper så som jag föreslår, eller om den skriver direkt till filen. I det senare fallet kvarstår ju fortfarande problemet med låsningar i filsystemet nämligen, en drivrutin kan inte upphäva begränsningar i underliggande system utan att specifikt skapa en alternativ process.
Så min följdfråga till ditt inlägg blir, har du testat detta själv? Om så är fallet så är det naturligtvis en intressant idé.
// JohanSv: Skriva till loggfil
Men eftersom alla ändringar som gör ligger i ditt dataset, tills du väljer att uppdatera databasen så borde det funka.
Testa och berätta hur det går.Sv:Skriva till loggfil