Hejsan! Och jag tycker att Henriks första förslag är betydligt snyggare. (Det snyggaste är väl egentligen alltid att använda regular expressions.) Nääääääääääääää...................... bevare oss från RegularExpression. Sven: Helt ärligt, tror du att jag köper allt bara för att det är nytt?dela sträng
Jag sitter här nu i vb 6.0 och ska kapa en sträng när ett "mellanslag" dyker upp.
Jag testade att använda "arg = Replace(Text1.Text, " ", "")" vilket inte riktigt tillfredställde mig.
För att förtydliga, jag vill alltså att "testföretaget ab" endast ska bli "testföretaget".
Enklaste sätt att ordna detta?
Mvh / Robin W L Sv:dela sträng
str1 = "aaa bbb"
str2 = split(str1, " ")(0)Sv: dela sträng
Ett djä... långsamt , krångligt påhitt.
Som optimeringsnisse hatar jag just RegularExpression och FileObject köret.
Långsamt rent ut sagt djä... skit som rider på snabbare processorer
så att Vi användare tror att det är som vanligt.
Det värsta jag träffat på är MAGIX Viedo de Lux som jag köpte för en peng.
Dom kör detta FileObject köret "in absurdum" , har aldrig sett ett så dåligt program
vad det gäller navigering mellan mappar och filer. Phuuuuuuuuuu.
Själva Editeringen när man väl kommit till sin .avi .mpg är helt Ok
men ! vad jag får vänta och sitta och kolla när FileObject dumhuvudet söker
efter mapp och fil. Phuuu.
Det raka svaret på grundfrågan är besvarad.Släng RegularExpression i det hål där det bör ligga.
Det är så typiskt för Er yngre, Ni testar aldrig,Ni köper allt bara det är nytt.
Tycker
SvenSv:dela sträng
Regular expressions är för det första extremt snabba om man inte skriver dem helt fel, sannolikt det sammanlagt snabbaste verktyg för strängsökning som finns så fort det handlar om mer avancerade saker än att leta efter en specifik sträng i en annan.
Vidare är de betydligt mer kraftfulla och felsäkra än en specialskriven funktion.
De implementeras som tillståndsmaskiner; mycket lättviktiga vad gäller både minne och processorkraft. Dessutom arbetar de rakt mot strängen, det är stor risk att VB kan få arbeta sig igenom lager när du arbetar med left och instr.
Vad du möjligtvis upplever som något långsamt är att du har provat dem i VB6 och fått göra dll-anrop fram och tillbaka för att få dem att fungera. Då kan jag förstå att det blir lite långsamt.
Men om det rör sig om små strängar (<1000 tecken) med lätta villkor spelar det ju hur som helst ingen roll, det är alldeles för lite för att det ska påverka ett program överhuvudtaget. Och är det lite större grejer så <b>kommer</b> regexp slå hemmasnickrade nästlade anrop.