Jag har en liten fundering... vilken version är högst (nyast)? 1.2 eller 1.15? Som jag läser det så är det självklart att 1.15 är nyast. 15 är ju högre än 2. ;-) Dom två första delerna borde väl iaf dom flesta anse som versionsnummer. Den tredje och fjärde delen tycker jag däremot är lite onödiga så själv brukar jag använda den tredje som build. Så kan man se det, själv skulle jag spontant se det som att 1.2 (1.20) är högre än 1.15 Men kompilerar du en exe i VB och sätter versionen till 1.01 så kommer 0an att tas bort och det blir 1.1. Rent matematiskt så kan du aldrig få 2 att bli större än 15. Du får se det som vad det är, alltså inte ett decimaltal utan ett löpnummer bestående av flera delar i heltalsform.Versionsnummer
Kom gärna med argument varför ni tycker att det alternativet är rätt.
ThomasSv: Versionsnummer
Om det däremot stod 1.1.5 kontra 1.2 så var det en annan sak. Då vore 1.2 högre.
Vad 15, eller 2, står för i ditt versionsnummer kan variera från olika företag och programmerare. Vissa vill ha det till build, vissa till release o s v. Har för mig att det finns en tråd som var uppe för inte så länge sedan om just versionsnumrens delars betydelse.
Mvh
/EESv: Versionsnummer
Men nu var det inte det jag funderade på men jag håller med dig om att 1.15 är större än 1.2. Fast ser man rent mattematiskt på det så blir det fel så min nästa fråga är, varför har dom gjort det så som det är? 1.1 och 1.10 kan nog av många anses vara samma version...
Sv: Versionsnummer
Sätter man versionen till 1.10 blir 0an däremot kvar och det blir alltså 1.10.
Utifrån det måste man väl anta att 1.15 är större än 1.2.
Jag brukar också se den tredje som build. Första som major och andra som minor. Tror det är det vanligaste sättet att se på det, men finns som sagt var untantag.
/EE