Jag har 4 textrutor med olika värden i som ändras, säg att det är tal som skall vara kronor som ökar o minskar. Hej Nu blev han upprörd lät det som:-) Men jag har en del att lära och tackar ödmjukast:) i = increment ?, jag har nog alltid använt i till mina for to next-satser fast då betyder i iteration.... Hej Instämmer med dig, Sven. Iteration låter mer som en Do ... Loop, medans Increment är (som du skrev) mer täckande. Trodde att i stod för iminloopsomjagskriverenmassakodiförattupprepaellernåt För att uttömma ämnet så bör tilläggas att i >i = increment Hej Det är ett ganska vanligt misstag vid växelströmslära. Och Och ? Inte mycket, men dina två senaste inlägg var väl inte heller så nödvändiga för diskussionen?Nu e jag nog blind...
Jag har ytterligare en 5:e textruta där det högsta talet skall visas.
jaghar kört en loop som kollar varje ruta mot denna 5:e ruta. Om ruta 5 är mindre så skall det nya värdet som då är högre läggas in i stället, problemet är att jag bara får det lägsta värdet att visas, kör jag :
<code>
dim i
for i=1 to 4
if text(i) < text(5) then text(5)=text(i)
next i
Nu minns jag inte på rak arm vilket tecken som är "större än" resp "mindre än"
Men kör jag det ena så visas det lägsta talet, kör jag det andra blir det tomt.
Hoppas jag varit detaljerad nog nu:-)Sv: Nu e jag nog blind...
Det gamla vanliga ,svårt att skilja på text och numeriska värde.
En TextBox innehåller text , är Västerhaninge > Huddinge dvs djä.. rappakalja.
För helvete börja deklarera varaiblerna Dim i är helt kass
Om du gör dig besvär att skriva Dim kan du väl tala om vad du
vill dimmensionera den som. ! i skall alltid dimmensioneras som Long i VB
Dvs när vi har den i en For sats eller loop , i står underförstått för increment
normalt öka med ett(1)
Dim i As Long
For i = 1 to 4
If Val(text(i).Text) > Val(text(5).Text Then _
text(5).Text = text(i).Text
Next 'i
Skärpning ;-)
/SvenSv: Nu e jag nog blind...LÖST
Sv: Nu e jag nog blind...
Då får vi ta till lexikon, increment = tillväxt, ökning, läggtill , värdestegring.
iteration = upprepning
Tycker att det blev 1-1 i denna match.
/Sven
Tycker iofs att min variant är mer täckande
DS :-)Sv: Nu e jag nog blind...
Om det sen har någon som helst betydelse i detta fall kan ju diskuteras (och lär väl göras här kan man tänka ;-) ), men intressant detta med ordens betydelse i alla fall.
Må väl.
/EESv: Nu e jag nog blind...
logikens namn man borde använda For d = 4 To 1 Step -1
när man vandrar baklänges. Då står "d" för decrement
/Bror DuktigSv: Nu e jag nog blind...
Total jävla bullshit. Fattar inte hur någon argt kan sitta och säga hur någor är när det är fel...
i står för integer och inget annat, inom den diskreta matematiken är det standardtecknet tillsammans med n.
n används ofta pga. sammanblandningen med den imaginära enheten. (betänk samma problem med i^2=-1 resp i=ström inom växelströmsläran).
Kalla inte variabler som skall dekrementeras d, såvida det inte är frågan om en diameter eller något annat som har som standardbeteckning d.
/Niklas JanssonSv: Nu e jag nog blind...
>i står för integer och inget annat, inom den diskreta matematiken är det
standardtecknet tillsammans med n.
n används ofta pga. sammanblandningen med den imaginära enheten.
(betänk samma problem med i^2=-1 resp i=ström inom växelströmsläran).
Snacka om att blanda ihop "koddar och morröter"
'/SvenSv: Nu e jag nog blind...
Man anger där den imaginära enheten med j istället för i.
Men å andra sidan så betecknar man både tryck och rörelsemängd (båda väldigt vanliga, men helt olika fysikaliska enheter) med p, och de grekiska symbolerna är det likadant med.
Två alfabet räcker inte... Vi skulle kört med kinesiska istället... :)
/Niklas Jansson
EDIT:
Kom på att d nästan bara bör användas vid differenser. Eventuellt en diameter, om det inte kan uppstå missförstånd. Föredrar nog snarare diam i så fall.Sv: Nu e jag nog blind...
Vad har nu detta babbel med i:et i en Forsats att göra ????????
Undrar
/SvenSv: Nu e jag nog blind...
Jag försöker bara förklara varför i bör representera ett heltal, och varför man också ser n, annars hade folk frågat varför det ibland är n som heltal och ibland i.
Därför drog jag också paralleller till växelströmslära för att visa att det inte är speciellt ovanligt med sådana bokstavsproblem.
Och dessutom ville jag avråda folk från att använda d eftersom en matematiker reagerar omedelbart på ett d.
/Niklas Jansson
PS. Nu tycker jag att vi avslutar en vidare diskussion om det inte rör variabelnamnsfrågan. Det kostar pengar för Pelle...