I en fråga har jag konkatenerat ett antal fält (”Rutnätsproblem i Access”, tråd [Rutnätsproblem i Access]). När du säger cell, menar du då när du browsar i en tabell? I så fall tror jag inte att det går. Är det däremot ett formulär du presenterar datat på så - ja, då lär det fungera. Jag har läst om det här, det ska gå på något sätt men kag vet inte hur eller om det var någon speciell kontroll man skulle använda. Tack för svar. Mmm.. Visst, det är inga problem.Formatering av enskilt fält i konkatenerat uttryck
Ett av dessa fält heter Gtjkod, och posterna består av teckenkombinationer bestående av 1-3 bokstäver o/e siffror. Denna teckenkombination vill jag nu formatera så att den inte kan förväxlas med övriga omgivande förkortningar från andra fält i uttrycket.
Helst skulle jag vilja få den i kursiv stil, medan resten av cellens text står i normal. Går detta?
Återigen tacksam för svar.
AnnikaSv: Formatering av enskilt fält i konkatenerat uttryck
/PelleSv: Formatering av enskilt fält i konkatenerat uttryck
Mitt tips är att du delar upp cellen med text + kod i två eller fler fält, för att sedan sätta kursiv på kodfältet. Inte lika snyggt, men det fungerar.Sv: Formatering av enskilt fält i konkatenerat uttryck
Det finns ju kanske också en annan möjlighet. För närvarande sätter jag teckenkombinationen inom parentes, enligt SQL-satsen:
...& "( & Gtjkod & )" & ...
eller något i den stilen. En musikgudstjänst ser då ut så här: (K), där K betyder musikgudstjänst.
I de tomma cellerna, dvs i de församlingar där ingen gudstjänst eller samling äger rum en viss dag, blir det då bara parentestecknen: ()
Kan man med någon snygg VBA-kod (som inte jag behärskar) kunna ta bort ()-tecknen, om resten är tomt i cellen. Eller sagt med andra ord, om det inte finns något innehåll inne i parentesen, så vill jag har bort den.
Det kommer säkert fler fråpor från mig framöver...
Men tacksam för svar
Annika
Sv: Formatering av enskilt fält i konkatenerat uttryck
Det du använder är funktionen IIf som är en if-sats i "enradsformat".
Den har följande syntax:
IIf(villkor;resultat sant; resultat falskt)
Ex:
IIf(10>5;"10 är större än 5";"10 är tydligen inte större än 5")
IIf kan man också använda i frågor eller på formulär / rapporter.
I ditt fall handlar det om att kolla om Gtjkod är tomt, och i så fall inte skriva något.
För att kolla Gtjkod är tomt kan du använda funktionen IsNull(variabel). IsNull returnerar sant om variabeln är tom.
IIf satsen lägger du in i "Control Source" för textboxen där du skriver ut Gtjkod.