Jag har en databas (access) där jag har en tabell som heter produkter, i den tabellen har jag sedan ID, antal och pris. Skriv gärna vilket felmeddelande du får, det är lättare att ge dig tips då. ADODB.Recordset error '800a0bb9' Jag tror inte att du kan använda * om du vill använda ORDER BY, utan du måste då hämta alla fält. Du måste skriva alla fält som du vill hämta från databasen. Får inte rätt på det, vart ska jag skriva in SELECT sum(pris*antal) FROM produkter? Du bytar ut din select sats mot följandeAccess databas, hämta alla poster?
Jag skulle vilja skriva ut vad det totala priset blir på om man tar antal * pris och sen fortätter så alla poster i tabellen produkter blir multipliserade med varandra´.
T.ex.
ID pris antal
1 200 2
2 100 1
3 300 3
4 400 1
Då ska värdet 1800 skrivas ut.
Har böjat lite:
<code>
<%
Dim RecSet, DB, Visa, antal
Set DB = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set RecSet = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
DB.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Data Source=" & Server.MapPath("test.mdb") & ";" & _
"Persist Security Info=False;"
Visa = "SELECT * FROM produkter ORDER BY ID"
rs.Open Visa, DB, adOpenForwardOnly, adLockReadOnly
%>
<%
Do Until rs.EOF
antal = rs("antal")
pris = rs("pris")
Summa = antal * pris
%>
<%
Total= Total+ Summa
rs.MoveNext
Loop
%>
</code>
Sen är det bara att skriva ut Total, men detta vill inte fungera.Sv: Access databas, hämta alla poster?
Som det är nu så får man gissa sig till vad som kan fela, sen vet vi ju inte heller om du skriver ut till ett formulär i Access eller på en asp sida eller inte,
//Anna-KarinSv: Access databas, hämta alla poster?
Arguments are of the wrong type, are out of acceptable range, or are in conflict with one another.
/test.asp, line 13
Line 13 är rs.Open Visa, DB, adOpenForwardOnly, adLockReadOnly raden.Sv: Access databas, hämta alla poster?
Det är även rekomenderat att man gör så för att spara prestanda på burken.
T ex: SELECT ID, Namn, Adress FROM Tabell ORDER BY ID.
Vill ju att total ska vara den totala summan.Sv: Access databas, hämta alla poster?
<code>Visa = "SELECT Sum(pris * [antal]) as [Total] FROM produkter"
</code>
och hoppar över loopen eftersom frågan nu returnerar det totala istället