Hej! Helt klart alternativ 1. Då slipper du hämta information på det "långsamma" nätverket mer än nödvändigt. Jag har svårt att tro att formulär, frågor och rapporter tar någon direkt plats, och därmed att de skulle ta tid att hämta. Det som tar tid är nog för Access att hämta tabelldata. Så jag skulle göra det som är enklast. <b>Jag har svårt att tro att formulär, frågor och rapporter tar någon direkt plats, och därmed att de skulle ta tid att hämta. Det som tar tid är nog för Access att hämta tabelldata. Så jag skulle göra det som är enklast.</b> <b>En inte helt oviktig del är också hur underhållet av appen kommer att ske. Kommer ett flertal personer att köra med formulär, frågor och rapporter loklat så måste de ju uppgraderas när nya versioner kommer. Det kan vara nog så jobbigt om man inte vet hur många som använder det eller var alla burkar är, funkar dock för få användare. Med allt i en fil på servern så är det ju bara ett ställe att ändra på när en bugg i en rapport(eller dylikt) upptäckts och har rättats.</b> <b>Om man tar en kopia och börjar modifiera och någon annan användare registrera något under tiden kommer dessa ändringar gå förlorade vid uppdatering till den nya versionen...</b> Hej!Hastighet Access
Jag har utvecklat en databas som ska användas i ett nätverk. Hur kan jag påverka snabbheten när en användare använder databasen?
1. Ska jag skapa en mdb-fil där alla tabeller finns placerade och sedan placera filen på serven.
Varje användare har sedan en en lokal mdb-fil på varje dator där alla formulär, frågor och rapporter finns. Tabellerna länkas till mdb-filen på servern.
2. Ska jag skapa en mdb-fil som är fullständig med alla tabeller, frågor, formulär och rapporter. Alla användare öppnar denna databas genom en genväg.
Hälsningar
Mattias
Sv: Hastighet Access
/JohanSv: Hastighet Access
Det skadar förståss inte att jämföra tidsåtgången.
Ett annat alternativ du har är att replikera databasen så att alla har en kopia av alla data, som sedan kan synkroniseras med jämna mellanrum. Replikering kanske ger dig andra problem, dock, då det både tar tid att utföra synkroniseringar och är risk att saker hamnar ur synk. Access måste också hålla reda extra metadata för att kunna göra synkroniseringen, vilket kan få den att gå långsammare. Fördelen är givetvis att frågor och dylikt kan genomföras utan att använda nätverket.Sv: Hastighet Access
En inte helt oviktig del är också hur underhållet av appen kommer att ske. Kommer ett flertal personer att köra med formulär, frågor och rapporter loklat så måste de ju uppgraderas när nya versioner kommer. Det kan vara nog så jobbigt om man inte vet hur många som använder det eller var alla burkar är, funkar dock för få användare. Med allt i en fil på servern så är det ju bara ett ställe att ändra på när en bugg i en rapport(eller dylikt) upptäckts och har rättats. Sv: Hastighet Access
En annan aspekt på underhållsproblemet är att med allt i samma databas måste alla ändringar i GUI ske i orginaldatabasen. Om man tar en kopia och börjar modifiera och någon annan användare registrera något under tiden kommer dessa ändringar gå förlorade vid uppdatering till den nya versionen...
Jag har en app där databasen med formulär och rapporter (samt grunddata, ganska liten del) som är på närmare 5 mb, och där märks stor skillnad om den databasen ligger på nätverket.
/JohanSv: Hastighet Access
Går att lösa (en lösning har ju beskrivits ovan) på olika sätt.
Mitt syfte med posten var att få upp ögonen för att om det inte är absolut tidskritisk(och då använder man väl inte Access) så skall man även tänka på vad som händer efter första leveransen. Vill man att själva uppdateringen skall ske på några minuter eller en dag beroende på hur många klienter det är?Sv: Hastighet Access
Tack för era synpunkter.
Jag ska ta mig en funderar och läsa på lite om replikering.
/Mats