Hur får jag CanGrow/CanShrink att fungera på ett formulär? Nope. Hej Andreas Jag tvivlar på att går även om egenskapen ju faktiskt finns där. Jag har någon gång själv gjort en kontroll osynlig i stället. Funkar med följande kod: Hej Mats! Du sätter antagligen CanGrow/CanShrink på de kontroller som skall kunna krympa och förstoras. Men i en rapport måste det dessutom stå CanGrow/CanShrink på egenskapen för själva sektionen. Alltså kolla egenskapen för den vita yta som finns där inga kontroller ligger i rapportens detaljavsnitt. Headers och footers kan inte ha dessa egenskaper. Hej Mats!Hur får jag CanGrow/CanShrink att fungera på ett formulär?
ja det var faktiskt hela frågan
//LisaSv: Hur får jag CanGrow/CanShrink att fungera på ett formulär?
Berätta vad du vill göra.Sv:Hur får jag CanGrow/CanShrink att fungera på ett formulär?
Jag vill göra precis samma sak som jag gjorde i rapporten dvs dölja c/o adressen om den inte innehåller någonting. Helskumt nog fungerar inte det när jag gör precis likadant i formuläret, kan det vara något med att textboxarna i närheten inte vet riktigt var de ska ta vägen när c/o rätt som det är försvinner?
Private Sub Form_Current()
If IsNull(Me.Anmärkning) Then
Me.Anmärkning.Visible = False
Else
Me.Anmärkning.Visible = True
End If
End Sub
Men detr funkar inte om man visar data kontinuerligt och dessutom kan man ju fråga sig hur man skall komma åt fältet i formuläret för att fylla i något om det är osynligt. Formulär är ju just för att göra dialog. Skall data bara visas går det väl bra med en rapport väl?Sv:Hur får jag CanGrow/CanShrink att fungera på ett formulär?
Om jag gör den osynlig måste jag flytta de andra textboxarna. Se [C/O rad på adressettiketter]
Det som är riktigt störande är ju att det går jättebra att sätta egenskapen CanGrow/CanShrink när jag gör det i en rapport.
Du kanske har rätt, jag kanske har gjort fel när jag har gjort formulär för informationsvisning. Får jag inte igång och bort c/o rutan idag så kanske jag får fundera på att göra om vissa formulär till rapporter.
//Lisa
Lite senare...
Nu har jag testat men jag lyckas inte få co rutan att försvinna om jag lägger över det i en rapport heller så det är inte där problemet ligger. Någon som har fler förslag (jag menar någon som har fler förslag när resten av Sverige börjar vakna)
Beträffande samma egenskaper i formulär så läser jag under hjälpen att det visst fungerar men bara när man skriver ut formuläret eller förhandsgranskar före utskrift, inte när man bara visar formuläret som vanligt.
Kör du etikettguiden (som inte är helt lätt att begripa sig på) så skapas en rapport med exakt de egenskaper du önskar!Sv:Hur får jag CanGrow/CanShrink att fungera på ett formulär?
Det enda som händer om jag sätter CanGrow och CanShrink för Detalj är att databasen hänger sig när jag i förhandsgranskningsläge ska byta sida. En liten tröst i det hela är att det inte fungerar på förstasidan heller
Vid närmre eftertanke är det antagligen för att den kämpar med att minska det tomma utrymme som Detalj är. Nu har jag satt alla textboxar och kombirutor i hela formuläret till CG/CS men fortfarande inget önskat resultat.
Inte en millimeter närmare lösningen alltså, det måste vara någon egenskap som kolliderar med CG/CS men vilken kan det vara? Jag har gått igenom alla egenskaper i rapporten "ettikett" där det fungerar och jämfört det med formuläret "studieintyg" där det inte fungerar och alla jämförbara egenskaper är satta till samma värde.
Fler förslag någon snälla!
//Lisa