Hur kan man undvika att det blir locks i SQL-databasen? Det blir lås på objekt (rader och extent och tabeller pch pages m.m.) bara du är inne (ansluten) mot servern och läser. Detta går inte (på ett enkelt sätt) att stänga av - och är inte heller något som skall undvikas. Det finns MYCKET bra orsaket till att du har låsningar. T.ex. att ingen skall ta bort sånt som du gjort, eller att du inte skall se data innan det "finns" transaktionstekniskt. Se till att du inte låser upp mer än du behöver när du öppnar recordset. Ifall du bara ska läsa ett recordset ifrån början till slut så ska du öppna det med CursorType adOpenForwardOnly och LockType adLockReadOnly. I .NET är det Disconnected data som standard, Görans råd är mycket bra för "gamla" ADO.Locks i databasen
Locksen varar dock inte så länge. När jag trycker refresh så kommer det nya.
Jag är noga med att stänga databasen och recordset med nothing och close.
Jag sätter alltid with(nolock) på querysarna!
Jag har kört SQL Profiler och undersökt så att frågorna inte tar för lång tid. Satt duration till 5 sek och tittat på stored procedures:RPC:Completed and TSQL:BatchCompleted). Det verkar grönt där!
Finns det något annat man kan göra?
JohanSv: Locks i databasen
Generalisering: Om du inte har mycket hög "Lock wait" och inga "Blocking" så är det inte något bekymmer...
/mickeSv: Locks i databasen
Sv:Locks i databasen
/micke