Hej! SQL Server tillåter bara 8060 tecken (bytes) per rad, det är alltså INTE webhotellet som sätter den begränsningen. Om du inte har problem på din maskin, så skall du inte ha problem någon annanstans heller... Ok. Grejen är att jag har fått en backup från en annan server, som jag sedan gjort restore på min egen maskin. När jag sedan scriptat den och lagt upp den på webhotellet fick jag felmeddelandena om för minneskrävande rader. Men databasen har varit i drift under lång tid på en annan server. Skumt! Hursomhelst, jag håller nu på att "trimma" den, korta ner onödigt långa varchar-fält. Informationen du fick var säkert bara en varning om att raderna KAN bli längre än 8060 bytes. Det är en standardvarning man får om man frekvent använder varchar(stora tal). Varför inte använda Text/Ntext och köra fulltextsökning på gfältet. Att använda Like '*sökord*' är mycket inneffektivt. Varchar eller Text?
Jag har en databas med ett antal tabeller som ofta innehåller väldigt stora varchar-fält, ibland upp till 5000 tecken. Inga problem så länge jag kör lokalt på min maskin, däremot blir det problem på webhotellet som bara tillåter 8060 bytes per rad i en tabell.
Min fråga lyder alltså: Kan jag byta till någon annan datatyp som begränsar minnesanvändningen? Vad jag förstått så är text och nText datatyperna inte så bra när det gäller att göra valideringar av dem i sq-frågor, men det är inte så viktigt i detta fallet, det enda är att leta efter en viss sträng i dem, t ex WHERE comment LIKE '%apa%'
Någon som har erfarenhet av detta?
mvh
HigginsSv: Varchar eller Text?
Det finns ingen annan datatyp än text - och den visste du ju egenskaperna hos :)
/mickeSv:Varchar eller Text?
Sv: Varchar eller Text?
Tänk bara på att inte fylla alla kolumner samtidigt, så funkar det lika bra som innan.
NAturligtvis är det bättre att göra som du gör: korta av raderna...
/mickeSv: Varchar eller Text?