Hej, jag är ny på C#, och skulle gärna vilja veta om det går att köra mina C#-program på en dator med Windows-98? Är det så, som jag tycker mig kunna utläsa hos Microsoft, att jag laddar ner .NET FrameWork 1.1, och installerar det på 98-datorn? svaret är NJA , det går att köra .net apps på win98 MEN vissa saker funkar dåligt/inte alls.. Det står dokumenterat i MSDN Library vilka klasser/metoder som fungerar på vilken plattform. w2k stödjer nog 99% Xp och frammåt 100% 98 kanske 75-80%, 95 stöds inte alls Skojar ni. anledningen till att det inte går är att det finns begränsningar i operativsystemen Den var rätt bra :-). "Vad hände med platforms oberoende?" > <b>Vad sjutton gör man med alla som fortfarande kör win 98 och win 95 ???</b> "Så att gå ut och lova att ett c# program är plattformsoberoende" Sitter med både mono och .NET, lycckaw bra at skriva asp.net applikationer, konsol applikationer och fönster appliaktioner (skrivna med GTK# inte winforms) och de kan man flytta fram och tillbaka som man vill.. DVS CLRn och de flesta basklasser är ok att flytta runt, men däremot inte vissa implemantations klasser, som winforms. "Dessutom vad gäller 95/98 så sög plattformen nått så vansinnigt, det bordet varit lag på att inga företag fick köra det på sina arbetstationer. C#-program på Windows 98?
Är detta isåfall det enda som behövs? Och en fråga till: räcker det att jag plockar .exe-filen som hamnar i debug-mappen?Sv: C#-program på Windows 98?
så det kan hända att din app funkar prima i win2k medans du får göra massa hack för att få vissa saker att fungera på win98
(och ja , det räcker att ta exefilen i debugmappen + de dll'er som hamnar där)
//RogerSv: C#-program på Windows 98?
Sv: C#-program på Windows 98?
Vad sjutton gör man med alla som fortfarande kör win 98 och win 95 ???
Ute i Sverige finns massor med proffessionella arbetsplatser som kör kvar på grund av att de annars måste byta datorer mm och valt att vänta på grund av ansträngd ekonomisk situation.
Allvarligt om det stämmer!Sv: C#-program på Windows 98?
95-98 kan tex bara ha 32000 rader i en listbox .
eller 64k text i en textbox.
(det finns säkert mycket allvarligare problem på andra ställen , dock kletar jag messt gui grejjor så de har jag inte koll på)
95-98 har inte heller stöd för unicode bydefault (det finns unicode support dll'er)
så skulle m$ byggt .net så det fungerade på 95 och (bra) på 98
så skulle de varit tvugna att ta hänsyn till alla dessa begränsningar och gått på minsta gemensamma nämnare och därmed fått ett framework som får din 2k/xp maskin att bete sig som en 98 .. och det tror jag inte många utvecklare vill..
gillar man inte .net eller vill koda för 95/98 så går det prima att använda vs6 fortfarande..
//RogerSv: C#-program på Windows 98?
Fast jag kan nog förstå MSFT, dom supportar inte win95 längra.Sv: C#-program på Windows 98?
Det verkar som om plattformsoberoendet bara till 100 % fungerar om man har Win Xp installerat. (med rätt version av FrameWork installerad)
Mitt antagande här nedan måste inte vara sanning, upp till bevis.
Alltså om man gör en applikation och utvecklar i win xp och sedan kör den på en dotnet variant i linux eller mac kommerr de troligen inte vara helt kompatibla med den som är gjord för win xp. (vilken är rätt?)
Då blir det liknande som att göra webbsidor att man får lägga in tester på massa möjliga webblösare eftersom de inte är riktigt kompatibla med varandra.
Så att gå ut och lova att ett c# program är plattformsoberoende och kommer fungera bra i olika plattformar kommer kräva massor av tester för utvecklaren när det inte ens är oberoende i windowsmiljö. (om det överhuvudtaget är möjligt)Sv: C#-program på Windows 98?
Det beror på.
Om du utvecklar en applikationer som "vem som helst" kan köpa, alltså typ WinZip, så utvecklar man för de plattformarna som supporteras av Microsoft. Win95 och Win98 supporteras inte längre. Titta på väldigt många mjukvaror som fungerar så idag, tex senaste versionen av Officepaketet.
Om man utvecklar en beställd applikation och kunden har i kravspecen att den ska snurra på Win95/98 så har man ett ansvar att berätta för kunden att dessa OS inte längre är supporterade och utgör en säkerhetsfara för organisationen. Om kunden trots allt vill ha mjukvaran för Win95/98 så ser man till att man får igenom att det är någon form av best-effort lösning.Sv: C#-program på Windows 98?
Bygger du efter standarden så har du inga probb. Problemet ligger mer i
OS:en resurser och har inget med .Net runtime att göra. Sedan har inte Win 98
de stöd som NT Osen har, Ex på detta är Activedricetrory etc... Men som utvecklare gäller det ju att ta reda på vilka APIer kräver OS bundna features? Jag kan tycka att många av de APIer som är med i .Net ramverk inte borde gå under system utan i så fall windows eller microsoft då vissa är OS bundna till 100%.
Målet MS har är ju att se till så inga kör FAT osen innom en kort framtid. Testa att köra Java på win 3.11.
Tänk dig en fjärr som skall klara av alla dina apparater, någonstans finns ju begränsningen men den anses ändå som apparat oberoende. Det finns de tidiga IR de inte kan hantera pga hur de skuter ut sin information.
Du kan läsa om vilka saker det är som inte fungerar på ms site. För dem som har mer kunskaper om OS vet i princip vad man skall undvika när det handlar om 98. COM+/ADI etc...
Jag tycker inte det är så konstigt. Men visst skulle jag villja ha vissa system klasser någon annan stans. För att verkligen kunna kalla det 100% platformsoberoendehet. Sv: C#-program på Windows 98?
Det är fruktansvärt svårt att bygga plattformar som har 100% plattformsoberoende, om man vill nyttja opeartivsystems saker, tex som Johan nämnde innan Active Directory, finns det inget stöd i operativssytemet, kan man ju inte riktigt förvänta sig att MS trollar fram stöd i CLI som ligger en nivå högre än operativet.
Många av de feutures som inte funkar på win 95/98 är just nätverks prylar, avancerade grafik prylar ( som kräver senaste grafik APIerna i opeartivssytemt)
Hade MS istället utelämnat dess, vilket skulle vara alternativet, så skulle vi få teknik som inte rör sig frammåt, utan vi skulle vara låsta vid vad MS hittade på för snart 10 år sedan. Dessutom vad gäller 95/98 så sög plattformen nått så vansinnigt, det bordet varit lag på att inga företag fick köra det på sina arbetstationer.
Senaste åren har MS bärjat titta mer långsiktgt, det innebär att XP tex kommer kunna hänga med en bra stund i farmtiden, longhorn kommer nog inte före 2005 live, då har drygt XP 4 år på nacken och kommer åtminstonde hänga med 3-4 till efter det, tack vare att MS slagit ihop kodbaserna till sina operativ.Sv: C#-program på Windows 98?
."
Hade varit bra om alla körde win2000 eller varför inte endast XP, men är oftast en stor kostnad kopplad till detta eftersom då även befintliga datorer måste uppgraderas. Speciellt bärbara datorer med några år på nacken.
Många företags IT-avdelningar föredrar att ej ha en blandad mix med olika miljöer utan föredrar att göra gemensamma lyft.
Att hålla jämna steg med utvecklingen av operativssytem mm är mycket kostsam och företag, landsting och kommuner tvingas bli kvar i äldre miljöer.
OBS detta är inte något jag hittat på själv se ge katten i att jag är bakåtsträvare för att verkligheten ser ut så.
Exempelvis, Ett och ett halvt år sedan (sommar 2002) hade ett stort svenskt tillverkningsföretag strategi att man hade Win95 överallt. De har nog uppgraderat nu men låg rejält efter.