Hur vet jag vilket system jag ska ha? Måste man skaffa massa exp (erfarenhet....) för det? Jag är inte helt säker, men det är väl System.???? va? Namespace används för att göra en indelning av ett ramverks klasser och funktioner. Det gör det lättare att hitta saker. Alla klasser som används till samma sak läggs i samma Namespace. T.ex. så finns klasser för filhantering i System.IO. Jsut nu gick jag igenom en tutorial, och ville veta vad koden betydde, det mesta hade jag inte så stora problem med, det var mest namespacarna, kan man se vad alla betyder på typ MSDN eller något sånt? Japp, hela .NET ramverket finns beskrivet på MSDN. Om du t.ex. vill veta vad som finns i System.IO går du in på msdn.microsoft.com och direkt i sökrutan kan du skriva .net system.io namespace Okej, tack så mycket, du lär märka om jag behöver mer hjälp när jag väl börjat med tutorialerna. :P Using använder du för att korta ner koden lite. Det blir lite snyggare helt enkelt.Using System.????
Sv: Using System.????
Även om det stämmer så skulle det nog inte skada om du skulle kunna förklara deras innebörd. :)Sv: Using System.????
System är ett av många namespace i .NET ramverket. Beroende på vad man ska göra så hittar man de klasser man ska använda i olika namespace.
Att veta vad man ska använda handlar om två saker:
1. Lär dig ett programmeringsspråk, t.ex. VB.NET eller C#.
2. Lär dig vad .NET ramverket innehåller. De vanligaste namespace som finns kommer du lära dig när du lär dig programmeringsspråket.
Först tycker jag du ska fråga dig; Vad kan jag sen tidigare? Vad vill jag göra?Sv: Using System.????
Sv: Using System.????
så hittar du det direkt. Klicka i att du bara ska söka i MSDN Library, annars får du fram en massa annat också.Sv: Using System.????
Tack för hjälpen.Sv: Using System.????
För att ta ett exempel. Låt oss säga att du vill skriva nåt i konsolen. Då kan du göra så här:
System.Console.WriteLine("Hello world");
Men lägger du till Using System så behöver du bara skriva
Console.WriteLine("Hello world");
Koden blir kortare men gör samma sak. Hade du inte skrivit Using System på alternativ 2 så hade du fått fel vid kompileringen.