Hejsan Det finns inga kinesiska tecken i UTF-8, du måste använda Unicode om du skall ha kinesiska tecken. Dvs unicode hela vägen i SQL: N'kinatecken' och i webbsidan Unicode response/request/encoding. >Det finns inga kinesiska tecken i UTF-8 Fast när jag debuggar och kollar strängen i VS så ser jag att de kinesiska tecknen finns där.. Eftersom du kan se tecknen i C# strängen så är den i UCS16 format. Detta kanske kan hjälpa dig: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemtextutf8encodingclasstopic.asp Testade att konvertera strängen till både det ena och det andra.. men i slutändan så är det fortfarande en vanlig sträng man skjuter till DBn så det verkar som det är MySQL som inte klarar dessa tecken..Unicode
Jag har skrivit ett forum i C#.net mot en MySQL DB. Allt funkar bra förutom när man postar kinesiska tecken i formulären, dessa sparas som ? istället.
Jag har debbugat och ser att INSERT commandot (strängen i C#) har rätt tecken, men sen sparas det som ett ? i DBn.
Kolumnen jag använder är MediumText jag har kört en Alter table.. Character Set utf8 på kolumnen.
min webbconfig har även inställningen globalization request/response encoding utf-8.
Någon som har en idé?
Något som kan liknas vid SQLservers INSERT tabell (kolumn) Values(n'unicodetecken') kanske?
/DW
(OBS! Samma inlägg finns i MySQL forumet)Sv: Unicode
Sv:Unicode
UTF-8 inehåller visst kinesiska tecken. UTF-8 är en kodning av alla tecken som ingår i Unicode (storleksordningen 1 miljon st).
Däremot är det så att den kodning som windows använder (UCS16) endast innehåller de första 65536 tecknen i Unicode så där kanske det inte finns kinesiska tecken.Sv: Unicode
Strängen måste alltså på något sätt omvandlas till UTF-8 för att sparas rätt i databasen. Om den konverteringen görs explicit i C# eller om det är en inställning för databasen vet jag inte.Sv: Unicode