Jag har stora problem med hur WinForms (och WPF också för den delen, det lilla jag kikat på det) implementerar databindning. Att mappningen sker med textsträngar känns så fruktansvärt fel... Intressant projekt: http://code.google.com/p/strongbind/Tankar kring WinForms och databindning
Som jag ser det finns en ganska enkel lösning, implementera stöd för delegates till properties, och bind till dom. Men det går bara via get_xxx/set_xxx syntax, och då är man tillbaka i samma träsk.
Nu sitter jag hursomhelst med massor av befintlig kod som är i stort behov av städning/refactoring. Och allt är databundet mot WinForms-kontroller, en del via Controller-klasser, men dom behöver också städas.... Vad gör man?
Jag har i andra projekt hittat på egna lösningar, tex. adaptiva GUI'n a la. PropertyGrid och ComponentModel-attribute, fast taget några steg längre. Inte helt enkelt, men går att få ganska bra.
Men då måste jag skriva om hela GUI-lagret...
Vad jag vill är att få kompilatorn att validera min refactoring sas, så att jag aldrig kan få ogiltiga databindningar, som man bara kan upptäcka runtime.
Någon som haft samma problem och hittat en bra lösning?Sv: Tankar kring WinForms och databindning
Kräver en hel del ändringar i befintlig kod dock...
Är lite inne på att göra någon T4-grej som skapar konstanter för alla propertynamn också, är ju enklare.