Hej jag hittade denna kodsnutt som skickar ett mail, skapad av Pelle, och jag gillar sättet den fungerar, problemet är att jag inte vet hur man bifogar en fil, detta borde väl vara möjligt, vet någon hur jag gör...??? [Bifoga fil i outlook från Vb.net] Its not a good idea to use MS Outlook in .NET applications. See System.Web.Mail namespace and classes MailAttachment, MailMessage and SmtpMail. Någon fullt fungerande lösning har jag inte, som sagt så får jag inte med filen som skall bifogas. Däremot har jag fått förslag på olika lösningar som ligger utanför mitt kunskapsområde och därför ej klarar att applicera. Jag är som du förstår inte jätteavancerad VB programmerare, och har dessutom precis gått över till .net vilket är ganska "heavy" :-) men om du har en komplett lösning till mig så tackar jag och tar emot. Skicka då med all kod samt all nödvändig info... I den andra tråden har ju Andreas H förslag på en lösning, har du testat den? Ärligt talat, jag är rätt grön, det kommer ni att inse allt mer, så jag fixar inte att översätta c# koden till VB, eller möjligen gör jag det men är för lat för att försöka... kan du Oskar...? Denna sidan kan översätta C# till VB.NET åt dej: http://www.kamalpatel.net/ConvertCSharp2VB.aspx Anders, Andreas Hej, Anders, Som jag förstod det så var det ett misstag att han råkade skapa en ny tråd. Därför stängdes den ena tråden just för att undvika ännu fler dubbelpostningar. Som jag skrev så är jag är orutinerad både som programmerare och pellesoftare, och har precis gått över till .net, ursprungligen så ville jag öppna Outlook med "Shell" funktionen men lyckades ej med detta, fick inget svar på min fråga utan fick betydligt bättre tips samt hittade andra sätt i arkivet, jag ändrade då min fråga ett par gånger och ställde till sist en helt ny fråga, d.v.s. hur jag bifogade en fil med den kod jag då besatt och inte hur jag fick "Shell" funktionen att öppna Outlooken. Anders,Bifoga fil i mail från VB.net
Public Sub SendNewMail(ByVal EMailAddress As String, _
ByVal SubjectText As String, _
ByVal BodyText As String)
Dim objOutlook As Object
Dim objOutlookMsg As Object
Set objOutlook = CreateObject("Outlook.Application")
Set objOutlookMsg = objOutlook.CreateItem(0)
With objOutlookMsg
.To = EMailAddress
.Subject = SubjectText
.Body = BodyText
.Send
End With
Set objOutlookMsg = Nothing
Set objOutlook = Nothing
End Sub
Tacksam för hjälp, vänliga hälsningar Anders SvenssonSv: Bifoga fil i mail från VB.net
Har du inte en fullt fungerande lösning där redan?Sv: Bifoga fil i mail från VB.net
Sv:Bifoga fil i mail från VB.net
Med vänlig hälsning Anders SvenssonSv: Bifoga fil i mail från VB.net
Sv:Bifoga fil i mail från VB.net
Sv: Bifoga fil i mail från VB.net
/JohanSv: Bifoga fil i mail från VB.net
Snälla, skapa inte flera trådar med samma fråga. Om du inte kan översätta C# till VB.NET så är det helt ok och ställ då frågan (i samma tråd) om någon kan hjälpa dig översätta exemplet som presenterats. Om du är för lat och säger det rakt ut så ska du inte förvänta dig mycket hjälp här då många inte har för vana att skriva helt komplette kodlösningar här. Väldigt många på forumet har "hjälp till självhjälp" som motto och det anser jag är den bästa lösningen. Sv:Bifoga fil i mail från VB.net
Jag förtod inte riktigt problemet, om du förklarar vilka problem jag orsakat så skall jag försöka att inte upprepa det, det framgick dock inte riktigt vad jag ställt till med, vad det än är så verkar det bara vara du som drabbats av det...
Vänliga hälsningar AndersSv: Bifoga fil i mail från VB.net
Om du vill använda din existerande kod och modifiera denna så att du kan få med en elelr flera bilagor så lägg tillsföljande
<code>
.Attachments.Add("c:\Temp.log", 1, 1, "MinFil1")
</code>
Alltså, fullständig kod blir
<code>
Public Sub SendNewMail(ByVal EMailAddress As String, ByVal SubjectText As String, ByVal BodyText As String)
Dim objOutlook As Object
Dim objOutlookMsg As Object
objOutlook = CreateObject("Outlook.Application")
objOutlookMsg = objOutlook.CreateItem(0)
With objOutlookMsg
.To = EMailAddress
.Subject = SubjectText
.Body = BodyText
.Attachments.Add("c:\Temp.log", 1, 1, "MinFil1")
.Send()
End With
objOutlookMsg = Nothing
objOutlook = Nothing
End Sub
</code>
Jag antar dock att du vill ha filen som parameter, men det fixar du själv.
Kort förklaring till parametrarna
* Först komemr ursprungsfilens namn och sökväg
* Sedan kommer en parameter som talar om hur den skall bifogas (använd aklltid värdet ett)
* Tredje parametern är vilket index din bilaga skall ha (1 är första bilagn, 2 är andra osv)
* Sista parametern är vilket namn bilagan skall ha i mailet, på så sätt döps alltså filen om när man bifogar den
Lycka till!
// JohanSv: Bifoga fil i mail från VB.net
Du har skapat två trådar med samma fråga, inom loppet av två dagar.Sv:Bifoga fil i mail från VB.net
Det är inte alltid lätt att vara ny medlem i pellsoft... :-)Sv:Bifoga fil i mail från VB.net
Jag förstår att jag du upplever att jag inte uppför mig, jag skrev att jag är oerfaren pellesoftare och hoppades på överséende på att jag inte har järnkoll på etiken i forumet men om inte nybörjare accepteras så borde detta framställas tydligt vid välkomstsidan. Jag läste denna noga och försöker följa alla önskemål om ett vänligt bemötande och att inta vara anonym etc. där stod inget om de åsikter du har om mig och av den anledningen så bör dina synpynkter framföras till Pelle så att informationen förbättras till nybörjare.
Vänliga hälsningar och tack för att du bidragit att hjälpa mig och hoppas att du hjälper mig i framtiden åxå...
Anders Svensson, HelsingborgSv: Bifoga fil i mail från VB.net
Ingen fara - det var inte skäll på något sätt utan snarare lite information bara. Du skapade två trådar, med samma fråga, på två dagar vilken för mig inte tyder på vare sig "nybörjare" eller misstag. Oavsett anledningen så påpekade jag bara faktumet att det fanns att det skett och att det fanns en fungerande lösning. Att vara lat (som du själv beskrev dig) och förvänta sig fungerande kodexempel utan motprestation är något som många låterbli att svara på - även här var det enbart en uppmaning att bra hjälp ofta kräver en motprestation, då principen "hjälp till självhjälp" är något som tillämpas i de flesta forum, per automatik utan att det är en regel.
Så välkommen till pellesoft, hoppas du blir en "stammis" och att du får svar på alla frågor som du stöter på. :-D