Hej I din förra tråd ( [Visa/hämta bilder ur databas!!!] ) frågade jag hur du har lagt till bilden i databasen. Då det har stor betydelse vore det bra om du kan svara på hur du gjort detta. Hej Johan...Gällande visning av bild i VB.NET
Nu gör jag nya, näst intill desperata försök att få hjälp med mitt lilla problem, för det är precis vad jag tror att det är..litet alltså.
Jo, min avsikt är att hämta upp information från en Access 2002 DB, detta presenterat i en datagrid. Informationen (text) är inga som helst problem att hämta och binda till min datagrid. Men när det kommer till den där nedrans bilden blir det hela tiden ett kryss iden???!!!
Jag har hittat en kanonbra! artikel om hur man fixar detta. Artikeln finns på www.http://www.aspnetexempel.com/?page=code&codeid=7&a=0.se
Jag stöter förvisso på ett problem då jag använder den kod som finns. Jag får att: "Det går inte att omvandla strängen viewimage.aspx?picture_id= till typen Double" , men detta var inga prolem om man la till ToString(). Sen efter det så är det inga felmeddelanden, men som sagt ett rött kryss i min bild.
Det enda som skilljer sig är att i artikeln använder de sig av OLE-objekt, men i Access så finns ej det med. Det som motsvarar det är väl gissningsvis ActiveX-objekt, men är det något speciellt här man skall tänka på som jag missar. Jag infogar min bild och det blir då ett "Paket" i mitt fält som skall "hålla" min bild.
Så snälla någon! Jag vill verkligen lösa det här och alla tänkbara tips, "att tänka på", ideér är välkomna.
// Mvh Thomas K
Sv: Gällande visning av bild i VB.NET
/JohanSv:Gällande visning av bild i VB.NET
Ber om ursäkt att jag inte har svarat dig..=/ Jag uppfattade aldrig att du ställde en fråga utan påpekade att, citat:
"Jag har inte testat exemplet själv, men det viktiga är att bilden läggs in på samma sätt (som i den andra artikeln)." slut citat
Jag provade att köra den kod för att lägga upp bilder, gick fint. Jag fick då : "Långa binära data", provade sedan att binda min grid och gissa om jag blev LYCKLIG! när min bild visades.
Så allt verkade grunda i att jag hade fel datatyp?? Ja det kändes ju så, men jag är klart förvånad att jag inte stötte på hur och vad man skulle sätta för datatyp in min Access 2002.
Tack för dina svar Johan och som sagt, jag ber om ursäkt för att jag inte svara dig (vet själv då man svarat på en tråd och personerna inte ids svara)
// Med glad hälsningar Thomas