Har här en combobox som är fylld med några värde och beroende på vad man väljer i denna så fylls combobox2 med några värden. Problemet är att nästa gång du väljer något så kommer det med alla från förra gången du klickat också. Problemet är att det inte enbart comboboxen som ska rensas utan och den tabellen som jag har "gjort" Kollade bara lite snabbt men det kan inte vara så att du måste rensa datasetet innan du fyller på det igen? Problem med loop i databas
Måste på något sätt tömma DataSet:et eller något sådant
Någon som kan hjälpa mig
<Code>
Private Sub ComboBox1_SelectedValueChanged(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ComboBox1.SelectedValueChanged
Dim sSQL As String = "SELECT DISTINCT Grupp from Projekt where Projekt = '" & ComboBox1.SelectedItem & "'"
Dim objDataAdapterGrupp As New OleDb.OleDbDataAdapter(sSQL, objConn)
objDataAdapterGrupp.Fill(objDS, "Grupper")
objTableGrupp = objDS.Tables("Grupper")
Dim i As Integer
Dim objRow As DataRow
For i = 0 To objTableGrupp.Rows.Count - 1
objRow = objTableGrupp.Rows(i)
ComboBox2.Items.Add(objRow.Item("Grupp"))
Next
End Sub
</code>
/AndersSv: Problem med loop i databas
Den tabellen som är gjord verkar fyllas igen och de som jag fyllde med förra gången ligger kvar.
Så det är inte comboboxen som är problemet utan, när den loopar ut så finns där extra inlagda poster i den skapade tabellen.
/AndersSv: Problem med loop i databas
Dim sSQL As String = "SELECT DISTINCT Grupp from Projekt where Projekt = '" & ComboBox1.SelectedItem & "'"
Dim objDataAdapterGrupp As New OleDb.OleDbDataAdapter(sSQL, objConn)
objDS.clear() '<-- här
objDataAdapterGrupp.Fill(objDS, "Grupper")
objTableGrupp = objDS.Tables("Grupper")
Dim i As Integer
Dim objRow As DataRow
For i = 0 To objTableGrupp.Rows.Count - 1
objRow = objTableGrupp.Rows(i)
ComboBox2.Items.Add(objRow.Item("Grupp"))
Next
Bara en chansning.