Hej Som i en tidigare fråga: ganska dum design av lösningen, troligtvis finns det bättre sätt. Det är nog en ganska dum fråga, men det finns ingenting som säger att jag är smart :) Okej, det var nästan det jag gissade. Det blir nog så att jag kör med 2:an. Det verka enklast, och nu orkar jag inte brottas mer med detta.Redigering på vissa områden i ett excelark
Detta kan bli lite svårt att förklara men jag försöker.
Jag har ett excelark som jag vill göra följande med:
Rad 1 ska innehålla rubriker
Från rad 2 och neråt och kolumn A till D ska man kunna göra ändringar.
Kolumn E Innehåller text och knappar och ska förbli orörda.
I det excelark som jag har nu fungerar det som följer.
Jag har skrivit in ett antal rader med text i kolumnerna A till D, och sedan vill jag ta bort rader.
Det som händer är att kolumn E också minskar med det antal rader som jag tar bort. Jag har även försökt med att skydda arket men tillåta redigering i området A till D, men det fungerar inte. Eftersom kolumn E ligger i skyddat område fungerar inte knapparna.
Någon som förstod vad jag skrev?
Tacksam för hjälp med att förstå hur man gör detta Sv: Redigering på vissa områden i ett excelark
Förklara vad applikationen gör, vad använder du knapparna till höger till?
I princip kan du nog lösa det genom att byta typ av kontroller till såna som är nästan likadana, eller ändra en egenskap, men förklara först hur det funkar. Onödigt att lägga tid på något som kan lösas på ett bättre sätt... =)Sv:Redigering på vissa områden i ett excelark
Nåja. Tanken var att jag ville kunna ta bort rader i kolumnerna A till D utan att kolumn E ändras.
Detta bör ske automatiskt när jag sparar. De knappar som ligger i kolumn E är till för att spara filen och sortera.
t ex
A B C D E
1 ett två tre fyra fem
2 fem
3 ett två tre fyra fem
Detta är tänkt att bli utfallet efter att man tryckt på spara:
A B C D E
1 ett två tre fyra fem
2 ett två tre fyra fem
3 fem
Jag vet hur man tar bort rader, men att lyckas med detta förstår jag inte riktigt
JesseSv: Redigering på vissa områden i ett excelark
Frågan är inte så dum, snarare själva grejen med knapparna i kol. E.
Det är som sagt inte en jättebra lösning. Dels så finns alla funktionerna (de du nämnt iaf) inbyggt i Excel, och då lägger du ju i princip bara på samma funktionalitet en gång till, och dels så får du just de problemen du beskriver. Men ska man kunna ta bort rader själv, eller sköts det automatiskt?
Några lösningar:
1. Lägg upp de knapparna du har på ett verktygsfält istället, så följer du excel-standard.
2. Lägg knapparna på ett annat sätt, t.ex. över posterna.
3. Om du gör "fixningen" med makro: använd Range("A2:D2").Delete xlUp istället, så drar du bara upp den raden.
4. Om du gör det själv: Beroende på var din knapp kommer ifrån ("Control Toolbox" eller "Forms") så finns det någon egenskap i stil med "placement", eller "change size with cells". Jag vet att för åtminstone ena av knapparna så är det en möjlighet.
5. Skippa knapparna helt på något sätt.
Nummer 4 var den du frågade efter först, men jag tycker inte att det är någon vidare lösning.Sv:Redigering på vissa områden i ett excelark
Tackar för förslagen och hjälpen
Jesse