Har nu slitit mitt hår i dryga timmen här, och lär väl komma på hur man gör direkt efter. Jag har skrivit i en tidigare tråd där ni kan se upptakten till problemet. =) Inget förslag...? Ett förslag:Summor på alla ledder i en Pivottabell
Jag har följande problem:
1. Jag har data som kan sorteras på två ledder - Land (A, B, C) och Avdelning (X, Y, Z), och de kan förutom det sorteras på en annan ledd också.
Jag får en pivottabell i stil med:
X A
B
C
Y A
B
C
Z A
B
C
Pivottabellen ska ha exakt det utseendet, jag kan alltså inte flytta "Land" till x-axeln, så att säga.
2. Jag vill nu ha totaler. Det kommer automatiskt totalgrejer för varje X, Y, Z (alltså "XA+XB+XC"), och jag kan få dit en Grand Total. Men hur fan får jag dit en "ny avdelning" Total längst ner, uppdelad per A, B, C, alltså "XA+YA+CA"?
Någon som har något förslag?Sv: Summor på alla ledder i en Pivottabell
Har jag förklarat dåligt eller är det ingen som vet?Sv:Summor på alla ledder i en Pivottabell
Markera alla "A":n i pivottabellen genom att i en vänsterkant klicka när muspilen övergått till en svartare markeringspil pekande åt höger. Alla rader i pivottabellen som innehåller A skall då bli markerade.
Högerklicka sedan på markeringen och välj Fältinställningar. I formuläret väljer du funktionen Summa och bekräftar med OK så skall det sist i din pivottabell läggas summeringar för respektive A, B och C.
Hoppas detta hjälper!