Jag har ett problem att lättvindigt kontrollera vårt affärssystems prislistor med de prislistor som vi har i excel. Vi får uppdaterade priser via excellistor som vi manuellt för över i affärssystemet. Om excelbladen från de olika systemen ser likadana ut och enbart skiljer sig beträffande innehållet i cellerna så kan du skapa ett nytt blad och lägga in en formel av typen: Det finns flera lösningar.Jämföra data mellan 2 kalkylblad
Jag kan sedan återföra affärssystemets prislistor till ett kalkylblad i excel . Då får jag 3 kolumner
med artnr,pris och kundnr. Datat kan variera i artnr och kundnr(antal celler kan variera)
Jag har även de manuella prislistorna i samma format
- Hur beter jag mig ,om jag vill jämföra dessa 2 kalkylblad via ett macro el dyl där prisdifferenser finns på kund/artikel/pris och dessa markeras med röd ruta ??Sv: Jämföra data mellan 2 kalkylblad
=OM(Prislista!A1=Affärssystem!A1;"";"Skiljer")
Kopiera sedan cellen till hela bladet så får du reda på vart skillnaderna finns.
/JanneSv: Jämföra data mellan 2 kalkylblad
Den enklaste torde vara att använda "Konsolidera" för detta ändamål.
Gör så här:
Vi kallar första arket för A och andra för B.
Skriv en 1:a i kolumn D i ark A.
Skriv en 2:a i kolumn D i ark B.
Gå till Data-Konsolidera.
Markera dina två områden, välj summa, och vänstra kolumnen i rubriker. Du får nu en 1:a för de som bara finns i A, en 2:a för de som bara finns i B och en 3:a för de som finns i båda.
Denna lista kan du nu använda för att välja ut alla som är samma och sen helt enkelt göra en jämförelse på dem.