Jag har en en lista med kundnr och lite orderinfor på varje rad. Samma kundnr kan förekomma flera gånger. Denna lista ligger på blad 1. På blad 2 skulle jag vilja ange valfritt kundnr och hämta informationen från blad 1. Jag söker någon motsvarighet i Excel till att kunna skriva "select * from blad 1 where kundnr = 23" Dessa värden vill jag sedan presentera på blad 2. Du kan använda funktionen "LETARAD" homer Databasfrågor går ju att göra lika bra mot Excel som mot Access från Excel. Kolla lite på pivottabeller och MS Query. Det senare tycker jag personligen är smidigare, men då till statiska frågor. Pivottabeller är mycket bättre om man som i ditt fall vill kunna välja mellan olika kundnummer, eller liknande.returnera vissa värden från en lista
Är det någon som har en lösning på detta?Sv: returnera vissa värden från en lista
Först sätter du in värdena för kombinationsrutan med indataområde, vilket då är det område där du har datan om kunden som du ska få fram. Sedan också cellänken (vilken som helst).
Där du sedan ska presentera informationen lägger du in funktionen "LETARAD"
Dålig förklaring kanske, hör av dig om du vill se ett exempel!
Stellan HaakenstadSv: returnera vissa värden från en lista
All den stund du skriver att ett kundnummer kan förekomma flera gånger så får de ovan angivna inbyggda funktionerna svårt att ge dig det önskade resultatet.
Är en UDF (Used Defined Function) av intresse i detta sammanhang?
DennisSv: returnera vissa värden från en lista
Mvh
/EE