Har ett dokument med diverse flikar. EN flik(InputOutput) skall kopieras till ett annat dokument. Jo. Hej Håkan... Har du provat Oki. Personligen har jag haft liknande problem flera gånger.Varför följer referenserna med i Excel
I det nya dokumentet finns en flik som är exakt likadan som i det andra dokumentet - den heter också samma (InputOutput).
Vad jag vill är att klistra över det gamla med det nya InputOutput.
Problemet är att det då refererar i formlerna till ursprungsDOKUMENTET.
Har provat Meny Links.... och fått den att referera till det nya dokumentet --- men det hjälper inte för det refereras ÄNDÅ till ursprungdokumentet.
Kan man inte bara på ett enkelt sätt copy paste UTAN dessa referenser till det gamla dokumentet??????Sv: Varför följer referenserna med i Excel
Testa "Paste special" / "Klistra in special".
Där kan du välja att klistra in enbart "values" / "värden".
Säg till om det inte fungerar så kan jag förtydliga.
/HåkanSv: Varför följer referenserna med i Excel
Detta har jag gjort, det fungerar inte för jag måste även ha med format och allting annat nämligen. Allt UTOM just de där referenslänkarna som Excel SJÄLV lägger dit vid kopiering till annat dokument (retligt är det minsann).Sv: Varför följer referenserna med i Excel
Redigera/Länkar och ändrat länkarna till det nya dokumentet?
Annars fungera det som Håkan föreslog även på Format
Klistra in special / Värden
och sen
Klistra in special / Format
i XL2000/2002 finns även
Klistra in special / KolumnbredderSv: Varför följer referenserna med i Excel
Jodå jag har även provat redigera länkarna men det blir något fel.
Exceldokumentet är minst sagt stort. Många flikar och referenser mellan flikar och celler.
Så när Excel SJÄLV lägger till extern referenslänk till ursprungsdokumentet ställer det till en del problem på vissa ställen.
Dokumentet är dock så stort att det blir omöjligt att gå in och kontrollera vad som inte fungerar i det nya dokumentet.
Håhåjaja - ibland är det svårare....
Men tack för ert engagemang. Om ni kommer på något mer blir jag förstås glad om ni berättar (jag också förstås).Sv: Varför följer referenserna med i Excel
Två förslag.
1.)
Markera alla kalkylbladen i den ursprungliga arbetsboken.
Kopiera alla dessa kalkylblad till en ny tom arbetsbok.
Då följer det mesta med och referenser sätts till de nya kalkylbladen i den nya arbetsboken.
Om du ursprungligen har externa länkar till andra arbetsböcker, kommer dessa med stor sannolikhet att bestå.
För mig verkar detta relativt logiskt om du ändå vill bevara det mesta från det ursprungliga.
2.)
Enklast är nog att göra en kopia av den ursprunliga filen i Windows Explorer / Utforskare.
Du bör förtydliga vad du önskar uppnå.
//HåkanSv: Varför följer referenserna med i Excel
Det jag gjorde var helt enkelt att skriva ett makro som kopierar formeln exakt som den står.
Sen använder man det genom att först kopiera vanligt (så man får med format och grejer), och sen köra min "HardCopy", som jag kallar den (man e ju Göteborgare, då ska man ha såna vitsar =)).
Har semester nu så jag kan tyvärr inte skicka den till någon, eftersom den ligger på jobbet, men den är nog inte så svårt att skriva.
Annars brukar ju en "vanlig" kopiering av hela filen fungera bra, som nämnts. Ytterligare ett alternativ är att köra en Replace på alla "blablbalabl.xls[blabla]" eller vad det står, och byta ut det mot ingenting. Använder alla tre metoderna själv.