Har köpt boken "Lär dig spelprogrammering med Visual Basic på 3 veckor". Har tyvärr inte svaret, men jag kan ge dig en kort förklaring till varför det är borta. Titta på syntaxen; "Line (x1, y1) - (x2, y2)", plus att du kan lägga till step på två ställen och b eller bf på ett. Det finns API LineTo mfl som du förmodligen kan använda. Du använder DrawLine metoden på Hm, har inte lyckats få något av dem att funka, men det är säkert jag som gör nått fel (brukar vara så :) ). Får väl fortsätta försöka. Gör så här nu att jag installerar om VB 6, som boken är skriven för, och lär mig spelprogrammeringen där istället.Line
Första uppgiften är att använda Line för att rita en linje. Inte så kul då jag skriver detta i VB.NET då det står "Line statement are no longer supported"...
Hur kan jag få liknande effekt i VB.NET?
Tacksam för svar!Sv: Line
Detta är helt inkonsistent mot allt i vb (utom möjligtvis pset), och fungerar inte helt med nyare språkkonstruktioner (t.ex. With). Syntaxen är rimlig ur "matematisk" synpunkt, men den smälter inte samman med övriga Basic.Sv: Line
Private Type POINTAPI
X As Long
Y As Long
End Type
Private Declare Function MoveToEx Lib "gdi32" (ByVal hdc As Long, _
ByVal X As Long, ByVal Y As Long, lpPoint As POINTAPI) As Long
Private Declare Function LineTo Lib "gdi32" (ByVal hdc As Long, _
ByVal X As Long, ByVal Y As Long) As Long
For Cnt1 = 0 To 100 Step 3
For Cnt2 = 0 To 100 Step 3
'Set the start-point's coördinates
Point.X = Cnt1: Point.Y = Cnt2
'Move the active point
MoveToEx Me.hdc, Cnt1, Cnt2, Point
'Draw a line from the active point to the given point
LineTo Me.hdc, 200, 200
Next Cnt2
Next Cnt1Sv: Line
System.Drawing.Graphics objektet. Som är ett argument i paint eventet. Eller som du manuelt kan skapa.
Litet exempel:
<code>
Public Delegate Sub PaintEventHandler(ByVal sender As Object, ByVal e As PaintEventArgs)
e.DrawLine(System.Pens.Black,1,1,100,100)
End Sub
</code>
Har inte tillgång till VB.NET så har svårt att gå in närmare på det.Sv: Line
Sv: Line
Tack för svaren ska ni dock ha!