Om jag äger en digitalkamera, lånar ut den samt ber personen fota en specifik byggnad eller liknande, vem har upphovsrätten till bilderna? Han har rätten. Det är han som utfört fotograferingen, precis som vilket yrke som helst. Du har bara lånat ut material. Tänk dig att du lånar ut dina verktyg till en snickare. När huset är klart - är det då ditt? Men om jag lånar ut verktygen till snickaren för att han skall bygga ett hus till mig - är det då hans hus!? Men ungefär som skrevs av CO. Som sagts tidigare, se bara till att få allt på papper så slipper man funder vidare. Om du ger en fotograf i uppdrag att ta en bild åt dig så äger fotografen upphovsrätten men du äger rätten att använda bilden till det uppdrag som specificerats. Om däremot avtalet som beskriver uppdraget säger att upphovsrätten ingår i köpet av tjänsten så äger du som uppdragsgivare bilden. Okej... men om vi nu drar ett exempel till sin yttersta spets :) Om ni inte kommer överens om att bilden ska tillhöra dig, muntligt eller skriftligt, så har fotografen upphovsrätt. Denna diskussion har vänts ut och in på : www.fotosidan.se Endast om man skriftligt gör upp om upphovsrätten till en bild och dess användning får du använda hans bild. Och även om du har köpt rätten till vilken av dina nedan frågor så har fotografen "eller den som håll i kameran vid fototillfället ägande rätt till bilden" för eget så kallat bruk typ portfoli. Okej, då vet jag :) Fotografen äger rättigheterna till bilden, men det är inte alltid självklart vem som är fotografen.Foto upphovsrätt?
Är det jag som är både kameraägare och uppdragsgivare som äger dem, eller kan personen som tog bilderna hävda sin upphovsrätt på dem?Sv: Foto upphovsrätt?
Sv: Foto upphovsrätt?
Se till att avtala om detta först så blir det inga problem. Med andra ord om du ger någon ett uppdrag att ta en bild åt dig (och betalar för det) så bör du se till att det skrivs ett "avtal" där sådant här framgår. Naturligtvis blir det dyrare om du vill ha rätten.
Sedan kan man jämföra med mjukvarukonsulter. Man kan även där tänka sig att man ger någon uppdrag att göra en applikation åt en och att ägandet av applikationen/källkkoden bör absolut avtalas i förväg. Dvs hyr du arbetskraften eller rätten att använda resultatet.
/COSv: Foto upphovsrätt?
Om jag t.ex. ber en person bygga en friggebod åt mig med mina verktyg och mitt virke, då kan väl inte han bli ägare till den eller?Sv: Foto upphovsrätt?
Men är det ändå inte så att du som arbetsgivare äger allt som produceras på uppdrag av dig?
Kanske är olika i olika brancher, men en kille eller tjej som står på bandet på volvo äger ju knappast de bilar han/ hon bygger :)
Trevlig valborg på er!Sv: Foto upphovsrätt?
Som sagt tidigare så är det viktigt att strukturera avtalen rätt vid köp av sådana här tjänster.
Samma sak kan sägas om byggande av nätplatser eller programvara.
Ex. Microsoft tillverkar Office. Du köper programmet. Men du äger inte programmet, du har köpt rätten att använda det. Du äger din fysiska kopia men du har inte rätt att göra om det och sälja delar av koden, eller använda delar av koden i dina egna applikationer. Du har heller inte rätt att paketera om och sälja som att du själv tillverkat det.
I ditt fall är fotografen Microsoft, du är konsumenten och Office är bilden. Om Microsoft skulle använda ett utvecklingsverktyg som ett annat företag tillverkat så skulle det programmet vara kameran. Men det företaget skulle inte äga Office bara för att de äger programmet som använts för att skapa Office.
När jag bygger en nätplats åt en kund så står det klart och tydligt i avtalet att jag äger källkoden. Kunden har rätt att använda sin nätplats och rätt att göra om den som de vill. De har däremot inte rätt att kopiera källkoden och använda den på någon annan nätplats.
Nätplatsen bygger jag med utvecklingsverktyg från Microsoft men de äger inte nätplatsen för det.
Ooo vad jag känner mig pedagogisk. Kanske skulle ta mig en whisky och sen försöka igen. ;)
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuSv: Foto upphovsrätt?
Om jag ber en person på stan ta ett foto på mig med min kamera, kan denne då komma och hävda upphovsrätt på den tagna bilden?Sv: Foto upphovsrätt?
Så det beror på vad ni sagt och hur man skulle tolka det juridiskt.
Som sagt tidigare, ska man vara säker på att äga bilden en fotograf tagit så måste man skriva ett avtal som klart och tydligt anger att bilderna fotografen tar med din kamera tillhör dig.
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuSv: Foto upphovsrätt?
Där hittar ni svar från både professionella fotografer och jurister.Sv: Foto upphovsrätt?
Thats it
//ThomasSv: Foto upphovsrätt?
En annan följdfråga... Om Nisse tog bild med min kamera så kan han hindra mig från att få använda den. Hur gäller det omvänt? Eftersom jag äger den fysiska kameran (samt filmrullen/minneskortet) har jag rätt att neka lämna ut bilden till honom och istället förstöra bilden?Sv: Foto upphovsrätt?
Bara för att en person trycker på avtryckaren så är det inte säkert att den personen är fotografen. En del fotografer har assistenter som trycker av själva bilden, men det är ju fortfarande fotografen som har arrangerat bilden och står för hela det konstnärliga arbetet med bilden.
Om nu Nisse verkligen är fotografen i det här fallet så är det fortfarande du som äger mediet som bilden ligger på. Ifall Nisse inte vill betala för materialet så behöver du inte lämna ifrån dig bilden.