Ett litet tips är att om du har panik så ta bara första bästa namnet på företaget och använd sedan ett annat namn utåt. Startar man eget företag så brukar man inte ge det ett namn, utan det brukar tråkigt nog kallas samma sak som personen som driver det (t.ex. Firma Johan Alm). Om man ska sätta ett namn på företaget måste man förutom att fixa F-skattesedeln skicka in en ansökan till Patent- och registreringsverket med ett unikt företagsnamn. Det är inte alls nödvändigt och jag tror dessutom att det kostar pengar. Jag har skrivit en artikel om att starta eget. Artikel [Starta eget]Sv: Bra namn på en webbyrå?
Sv:Bra namn på en webbyrå?
/PelleSv: Bra namn på en webbyrå?
Den tar upp lite om detta med att starta eget företag, det är en djungel vill jag lova...
Förslagsvis så registrerar du dig för FA-skattsedel på www.foretagsregistrering.se
FA beroende på att du då både kan ta anställning och uppdrag, viktigt att tänka på är att du åberopar din FA-skattsedel skriftligt när du tar uppdrag, annars kan skattmasen se det som en anställning.
Du behöver inte registrera firman hos Bolagsverket som det heter nu, det är inom vissa branscher som det är ett krav, dock inte IT. Kostnad 1 000:-
//Anna-Karin